De vroege zondagochtend is op Schiphol, waar zaterdag een enorme drukte ontstond door een wilde staking, goed verlopen, meldt de luchthaven. Er zijn geen nieuwe annuleringen, maar reizigers moeten volgens de luchthaven wel rekening houden met een "extra drukke dag".

Door de plotselinge staking van bagage- en vrachtpersoneel zaterdag ontstonden extreem lange wachtrijen op het vliegveld. Ook vielen veel vluchten uit. Vanwege de drukte werden reizigers opgeroepen niet meer naar de luchthaven te komen. Daarnaast gingen de op- en afritten van de snelweg A4 naar Schiphol korte tijd dicht.

Bagageafhandelaars van KLM legden spontaan het werk neer uit onvrede met de werkdruk en het besluit van de luchtvaartmaatschappij om werkzaamheden deels uit te besteden. Ook is het personeel boos over de lage waardering voor hun werk. De directie van KLM beloofde zaterdag in gesprek te zullen gaan over de arbeidsvoorwaarden en werkdruk.

Het is al een druk weekend op Schiphol vanwege de meivakantie en baanonderhoud. "De luchthaven en partners zijn continu met elkaar in gesprek om vandaag zo vlot mogelijk te laten verlopen voor reizigers", laat de luchthaven weten.

36 KLM-vluchten vallen uit

KLM meldde eerder al dat zondag vluchten zouden uitvallen, door baanonderhoud en door de gebeurtenissen van zaterdag. In totaal gaat het om 36 vluchten. Daar zijn geen extra vluchten bij gekomen, zegt een woordvoerder van KLM zondagochtend. "Vandaag vervoeren we 83.000 passagiers en zijn er 550 vluchten gepland."

Voor zondag verwacht de luchtvaartmaatschappij zowel voor bepaalde vluchten binnen Europa als voor intercontinentale vluchten nog vertragingen van een half uur tot een uur.

De KLM-woordvoerder geeft aan dat het zondag druk is op Schiphol, maar wel rustiger dan zaterdag. De transferbalie en ticketbalie van de luchtvaartmaatschappij zijn volgens haar ook drukker dan normaal.

'Achtergebleven bagage met prioriteit naar bestemming'

De maatschappij is volgens de zegsvrouw druk bezig met de afhandeling van achtergebleven bagage. "Achtergebleven bagage wordt binnen Europa met prioriteit op een vlucht naar bestemming geplaatst."

Daarnaast zet KLM "alles op alles" om mensen alsnog op de plaats van bestemming te krijgen, zegt de woordvoerder. Zo wordt gekeken naar het plannen van extra vluchten en het inzetten van grotere toestellen op vluchten binnen Europa. "Reizigers worden daarover rechtstreeks geïnformeerd."

Zaterdag begon de maatschappij al met het omboeken van reizigers. Toen zijn er ook al reizigers vertrokken, "maar dat geldt niet voor iedereen", aldus de woordvoerder.