Treinen tussen Groningen en Assen rijden sinds zaterdagochtend weer volgens de dienstregeling. Vrijdag werd het treinverkeer ontregeld door de vondst van een bevergang.

Bij het Drentse plaatsje Taarlo had een bever een gang onder een van de sporen gegraven, waardoor het risico bestond dat het spoor verzakte. De bevergang bleek al deels ingestort. ProRail heeft 's nachts gewerkt om de ondergrond weer stabiel te maken.

De gang werd ontdekt nadat een ecoloog er woensdag tijdens een beversymposium in Ravenstein (Noord-Brabant) op had gewezen dat er nabij het Taarlo een beverburcht is, meldt ProRail. Bij het beraad waren organisaties als Rijkswaterstaat, de Unie van Waterschappen en ook spoorbeheerder ProRail aanwezig om af te stemmen waar de opkomst van de bever problemen zou kunnen veroorzaken en welke oplossingen daarvoor te bedenken zijn.

De bever is een beschermde diersoort en de populatie groeit sinds de herintroductie in 1988. In Nederland zijn nu ongeveer 3.500 bevers. Dat is goed voor de natuur, maar het dier veroorzaakt ook veel schade aan bijvoorbeeld dijken en dus ook spoorwegen.

ProRail zoekt oplossingen om zo'n 7.000 kilometer aan spoor in Nederland te beschermen tegen bevers, bijvoorbeeld door gaas in de grond te gebruiken en zo te voorkomen dat dieren gangen in de taluds graven.

"We komen de bever vaker tegen. Voor het spoor zijn bevers bijzonder bedreigend, omdat ze grote holen graven vanuit het water. De holen zijn heel moeilijk te vinden, maar kunnen in het ergste geval leiden tot plotselinge verzakking van het baanlichaam en ontsporing. Daarnaast is er het risico van vallende bomen door het geknaag en een verhoging van het waterpeil, wat ook weer kan leiden tot baaninstabiliteit."