ProRail verwacht dat de problemen met de dienstregeling als gevolg van het gebrek aan verkeersleiders zich minstens tot oktober kunnen blijven voordoen. Reizigersorganisatie Rover meldt vrijdag daarover te zijn ingelicht door de spoorbeheerder.

ProRail denkt volgens Rover dat er na 1 oktober minder krapte is in het rooster, omdat er in die periode minder personeel met verlof is. Het bedrijf heeft al langer te maken met een tekort aan verkeersleiders. Daardoor is het lastig om de roosters rond te krijgen en kan een enkele afmelding volgens de spoorbeheerder tot gevolg hebben dat er minder treinen rijden.

Zo reden er vrijdag door de onderbezetting tot 23.00 uur geen intercity's tussen Amsterdam en Amersfoort en was dat in de nacht van donderdag op vrijdag het geval op de trajecten Utrecht-Arnhem, Ede Wageningen-Barneveld Zuid en Utrecht Centraal-Rhenen. Volgens Rover springen er momenteel mensen bij op posten in onder meer Roosendaal, Kijfhoek (Zuid-Holland) en Utrecht, waar veel krapte zou zijn in het rooster.

ProRail bevestigt dat er tot 1 oktober "een extra uitdaging" is vanwege vakantieverlof in combinatie met de onderbezetting op de verkeersleidingsposten. "Natuurlijk doen we er wel alles aan om het te voorkomen."

Meer geld naar werving en selectie

ProRail probeert de problemen onder meer aan te pakken door recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Ook is het werving- en selectiebudget dit jaar ten opzichte van 2018 bijna acht keer zo groot.

"Onze treinverkeersleiders zetten al een tijd alles op alles om de roosters te vullen. Ze komen regelmatig zelfs werken op een vrije dag als iemand zich onverhoopt ziek meldt. Daarom doen we er ook alles aan om hun zomervakantie door te laten gaan. Tegelijkertijd zetten onze collega’s alle zeilen bij om treinuitval zo veel mogelijk te voorkomen", aldus de spoorbeheerder.

Rover vindt dat de werkwijze van het spoorbedrijf minder kwetsbaar opgezet moet worden. "Het is aan de reiziger niet uit te leggen dat als iemand uitvalt, het treinverkeer stilligt", zegt directeur Freek Bos. "Dat vraagt om een fundamenteel andere inrichting van de systemen, waarin het vervoeren van reizigers voorop moet staan."

ProRail moet wat de reizigersorganisatie betreft "alles uit de kast halen" om hinder op het spoor te beperken en verwacht "ruimhartige compensatie" voor mensen die door de roosterperikelen aangewezen zijn op alternatief vervoer.