Het Nederlandse spoornetwerk is niet goed voorbereid op uitzonderlijke winterse omstandigheden, melden NS en ProRail na een evaluatie van het zware winterweer van begin februari. Er zijn miljarden extra nodig om het spoornetwerk onder alle omstandigheden en te allen tijde beschikbaar te houden, aldus de vervoersbedrijven.

Hoewel NS en ProRail de jaarlijkse 'normale' seizoensvoorbereidingen hadden getroffen, kregen reizigers te maken met beperkte reismogelijkheden, met langere reistijden en vollere treinen tot gevolg. Goederenvervoerders ervoeren grote overlast, schrijven NS en ProRail in hun evaluatie.

Toen het begon te sneeuwen op 7 februari zouden problemen zich hebben opgestapeld via het zogeheten sneeuwbaleffect. De grote hoeveelheid sneeuw zorgde voor problemen bij het sneeuwvrij maken van het spoor en de wissels. Daardoor ontstonden storingen, die verholpen moesten worden door mensen en hulpmiddelen. Daaraan ontbrak het vervolgens, waardoor de vraag ontstond welke storing prioriteit had om verholpen te worden, concluderen de vervoersbedrijven.

Omdat rangeerterreinen, onderhoudslocaties en goederenterminals moeilijk of niet bereikbaar waren, konden nieuwe treinen niet uitrijden en kwam materiaal om storingen te verhelpen niet ter plaatse. In totaal ontstond bij 12 procent van alle NS-treinen problemen door het winterweer, maar konden alsnog vrijwel geen treinen meer rijden.

In de komende dagen werd het treinverkeer langzaamaan weer opgestart, maar bleven er nieuwe storingen ontstaan door het winterweer. Dat hinderde de dienstregeling opnieuw, en zorgde ervoor dat het reisadvies voor treinreizigers hevig vertroebeld werd.

NS en ProRail noemen verbeteringen, maar alle problemen voorkomen kan niet

De bedrijven hebben een aantal punten opgesomd die de dienstregeling tijdens uitzonderlijke weersomstandigheden zouden kunnen verbeteren. Zo wil NS treinen het 'winterklaar' maken van treinen verbeteren, en wil ProRail kijken naar de winterbestendigheid van het spoor en waar nodig treinwissels verbeteren. Ook moet meer ingezet worden op herstelwerkzaamheden bij een groot aantal verstoringen.

"Maar", schrijven de bedrijven, "helemaal voorkomen dat er problemen ontstaan bij dit soort extreem winterweer, kan niet".