De F-35 Lightning II-straaljager (of Joint Strike Fighter) gaat voorlopig niet meer vliegen door een onweersfront. Uit een voortgangsrapportage van bouwer Lockheed Martin blijkt dat in een brandstoftank beschadigde leidingen zijn gevonden. Vrijgekomen brandstofdampen kunnen daardoor exploderen bij een blikseminslag, zo erkent Defensie vrijdag.

De F-35, ook wel Joint Strike Fighter genoemd, loopt ook op de grond risico bij onweer. Alle landen met F-35's hebben het advies gekregen om toestellen bij onweer te overkappen of te beschermen door een bliksemafleider.

Het gaat om leidingen van het zogenaamde On-Board Inert Gas Generation System (OBIGGS). Dat systeem zorgt ervoor dat risico's op een explosie door blikseminslag tot een minimum worden beperkt. Door de beschadigde leidingen zou het OBIGGS niet goed meer werken.

Lockheed Martin ontdekte bij vier toestellen beschadigde leidingen, waarna ook bij andere toestellen een controle werd uitgevoerd. Ook bij Nederlandse F-35's werd het euvel ontdekt. Naar de oorzaak van het probleem wordt nog gezocht.

Volgens Defensie heeft het mankement geen invloed op de opbouw van het F-35-squadron op Vliegbasis Leeuwarden. Pas eind 2021 zouden de straaljagers ingezet kunnen worden.

JSF kampte al eerder met tegenvallers

In totaal heeft Nederland 46 exemplaren van de F-35 besteld als opvolger van de F-16. Daarbij was een bedrag van 5 miljard euro gemoeid, de duurste aankoop uit de geschiedenis van de Nederlandse Defensie.

De JSF kampt al jaren met tegenvallers. Het budget voor de ontwikkeling werd door bouwer Lockheed Martin ver overschreden en ook de deadlines werden niet gehaald. Daarna kampte het met (kleine) technische mankementen. Ook was er een tekort aan reserveonderdelen.

Vorig jaar werden de eerste F-35's door Nederland in gebruik genomen.