Het aantal verkeersdoden is onder automobilisten fors gedaald in de afgelopen twintig jaar, maar onder fietsers amper. Tussen 1999 en 2019 daalde het aantal omgekomen inzittenden van personenauto’s met 60 procent en het aantal omgekomen fietsers met 11 procent, blijkt uit een analyse van het CBS.

In 1999 kwamen 587 inzittenden van personenauto's om het leven, twintig jaar later was dit aantal gedaald tot 237. Bij fietsers betrof het een daling van 227 tot 203 doden.

Het grootste aantal dodelijke slachtoffers op de fiets werd in 2000 gemeld: in dat jaar kwamen 233 fietsers om het leven bij verkeersongevallen.

Afname dankzij maatregelen

Het CBS schrijft de afname van het aantal verkeersdoden toe aan onder meer de maatregelen tegen rijden onder invloed, de invoering van het beginnersrijbewijs in 2002 en de strafbaarstelling van het gebruik van een smartphone achter het stuur.

Zowel de daling van het aantal autododen als de daling van het aantal fietsdoden lijkt inmiddels een halt toegeroepen. Beide aantallen zijn de afgelopen vijf jaar redelijk stabiel.

Fors meer verkeersdoden onder zeventigplussers

Het aantal fietsers van zeventig jaar of ouder die bij een verkeersongeval om het leven zijn gekomen, lag vorig jaar 68 procent hoger dan in 1999. Een meerderheid (59 procent) van de in 2019 omgekomen fietsers was zeventigplusser.

Deze toename is echter ook te verklaren; het aantal ouderen in de samenleving is namelijk toegenomen. In 1999 waren er bijna 1,5 miljoen zeventigplussers en in het begin van 2019 waren zij met 2,3 miljoen.

Daarnaast zijn zeventigplussers mobieler geworden, aldus het CBS. In de gemeten periode nam zowel het gemiddelde aantal autokilometers als het gemiddelde aantal fietskilometers toe onder die leeftijdsgroep.

Per saldo meer

Wie inzoomt op het afgelopen jaar, ziet dat er absoluut gezien meer mensen omkwamen bij een auto-ongeluk (237) dan bij een fietsongeluk (203).

Gemeten naar gereisde kilometers is dit echter omgekeerd: per miljard reizigerskilometers kwamen veel meer fietsers dan auto-inzittenden om (11 tegenover 1,6 verkeersdoden).