Ook wegafsluitingen en verkeersinfarcten zullen toenemen, denkt de voorzitter van Bouwend Nederland, een belangenorganisatie van de bouwsector. "De situatie wordt met de dag ernstiger, gemeenten bezuinigen al jaren op het onderhoud van de infrastructuur vanwege geldgebrek."

De coronacrisis helpt ook niet echt mee, aldus Verhagen. "In een recente enquête gaf 41 procent van de gemeenten aan te gaan bezuinigen op het onderhoud."

"We zijn hier geen België en dat wil ik graag zo houden", aldus Verhagen. "Maar het is een tikkende tijdbom. De verslechtering gaat geleidelijk. Veel viaducten en tunnels lopen tegen het einde van hun levensduur."

Slechte fietspaden leiden nu al tot honderden tot duizenden slachtoffers per jaar, zegt Verhagen. Meer slachtoffers kan de gemeente geld gaan kosten, omdat die hun schade bij de gemeente gaan verhalen als slecht onderhoud de oorzaak is.

Bouwend Nederland pleit ervoor dat het Rijk de gemeenten 1 miljard euro per jaar extra geeft voor onderhoud. 1,4 miljard per jaar zou gebruikt moeten worden voor achterstallig onderhoud van de rijkswegen.