Er zijn 'frauduleuze' documenten overeengekomen met Chinese fabrikanten van elektrische bussen voor de aanbesteding die het vervoersbedrijf Keolis won voor onder meer de levering voor het openbaar busvervoer in delen van Gelderland, Overijssel en Flevoland, melden bronnen aan onderzoeksplatform Follow the Money.

Het gaat om een aanbesteding van 900 miljoen euro.

Het Franse vervoersbedrijf Keolis zou bij die aanbesteding zogenoemde 'side letters' (geheime contracten) hebben afgesloten met onder meer de Chinese busbouwer BYD. Zij zouden garant staan voor het leveren van de elektrische bussen, maar niet met boetes of rechtszaken worden geconfronteerd als ze hun leveringsgaranties niet zouden nakomen.

Deze side letters zijn begin maart boven komen drijven en werden door Keolis zelf en ingehuurde adviseurs als frauduleus beschouwd. Een van de betrokken directeuren die zijn handtekening zette onder de geheime contracten, is sindsdien geschorst en zit al weken thuis.

Aanbesteding leidde al tot ophef

Op 24 september werd bekend dat Keolis tien jaar lang het openbaar busvervoer in het gebied IJssel-Vecht zal verzorgen.

De aanbesteding aan het Franse bedrijf leidde eind vorig jaar in de Nederlandse politiek en bedrijfsleven tot verontwaardiging, nadat het Nederlandse VDL, dat ook elektrische bussen bouwt en Europees marktleider is, voor de aanbesteding werd gepasseerd. VDL zou te duur zijn en er zou geen garantie zijn dat de bussen op tijd werden geleverd.

Mona Keijzer, staatssecreteraris van Economische Zaken, concludeerde eind april dat er geen sprake was van oneerlijke concurrentie of een ongelijk speelveld bij de aanbesteding.