Londen is een populaire bestemming voor vliegpassagiers. Bijna 2,6 miljoen reizigers vlogen in 2018 vanuit Nederland naar de Engelse hoofdstad. Hoewel de afstand naar Londen minder dan 750 kilometer bedraagt en de stad met de trein bereikbaar is, vliegen er dagelijks toch gemiddeld meer dan zevenduizend reizigers naartoe, blijkt woensdag uit een rapport van Royal HaskoningDHV, dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van Greenpeace.

Uit berekeningen van het adviesbureau blijkt dat gemiddeld iedere twintig minuten een vlucht vanuit Nederland naar een van de zes luchthavens rondom Londen vertrekt. 90 procent van de reizigers die van deze vluchten gebruikmaken, heeft een bestemming in of rondom Londen. 10 procent van de reizigers reist naar de Engelse hoofdstad om op een andere vlucht over te stappen.

Vanuit Nederland vertrekken niet alleen korte vluchten naar Londen. Ook korte vluchten naar Parijs en Brussel zijn populair. Dagelijks vertrekken vanaf Nederlandse vliegvelden dertien vluchten naar Parijs en vijf naar Brussel.

Hoewel dit soort steden vaak goed met de trein te bereiken zijn, geven toch veel mensen de voorkeur aan het vliegtuig. Niet alleen het milieu, maar ook de kosten en reistijd spelen een rol bij de keuze voor een reis met de trein of het vliegtuig. "De trein naar Londen is gemiddeld een procent of 30 duurder", vertelt Paul Peeters, hoogleraar duurzame luchtvaart en toerisme aan Breda University of Applied Science. "En ik denk dat dat wel een rol speelt in de keuze die de mensen maken."

De reistijd verschilt volgens Peeters niet heel erg: "Die is bijvoorbeeld tussen Utrecht en Londen, als je het van deur tot deur bekijkt, vergelijkbaar: zo'n 4.5 uur."

Greenpeace noemt aantal ultrakorte vluchten 'verontrustend'

Greenpeace noemt de hoeveelheid "ultrakorte vluchten" voor afstanden korter dan 750 kilometer, "verontrustend". De korte vluchten hebben volgens de milieuorganisatie een relatief hoge CO2-uitstoot, omdat tijdens het landen en opstijgen de meeste CO2 wordt uitgestoten.

"Het is natuurlijk niet te bevatten dat in deze tijd van klimaatcrisis er zoveel korteafstandsvluchten zijn, terwijl we weten dat vliegtuigen een grote CO2-uitstoot veroorzaken", zegt campagneleider Dewi Zloch.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim een derde van de vliegtuigen die vanaf Schiphol vertrekken niet verder dan 750 kilometer vliegt. Andere populaire bestemmingen die binnen de straal van 750 kilometer liggen, zijn Parijs, Kopenhagen, Manchester en München.

'Trein concurreert steeds beter met vliegtuig'

Op de route naar Londen concurreert de trein steeds beter met het vliegtuig, vindt Peeters. "In het laatste kwartaal van 2017 vloog bijvoorbeeld nog 63 procent met het vliegtuig naar Londen, en nam slechts 7 procent de trein. Een kwartaal later daalde het aantal reizigers dat met het vliegtuig naar Londen vloog naar 58 procent en steeg het aantal treinreizigers naar 16 procent."

Peeters merkt dat zodra de prijs en reistijd van een treinrit meer gelijkgetrokken wordt, mensen meer bereid zijn om de trein te nemen. "Mensen zijn zich de laatste jaren ook meer bewust geworden dat je op een andere manier kan reizen dan alleen met het vliegtuig."