Het wegverkeer was in 2018 verantwoordelijk voor 17 procent van de totale hoeveelheid kooldioxide (CO2) die in Nederland werd uitgestoten, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De totale CO2-uitstoot van het wegverkeer in 2018 lag ruim 2 procent hoger dan een jaar eerder. Vergeleken met 1990 is de uitstoot met ruim 28 procent toegenomen.

Personenauto's namen 62 procent van de CO2-uitstoot van het wegverkeer voor hun rekening. Zware vrachtvoertuigen en bussen waren verantwoordelijk voor 20 procent.

Het CBS berekende dat Nederlandse motorvoertuigen (exclusief motor- en bromfietsen) in 2018 in totaal ruim 150,6 miljard kilometer aflegden, een stijging van 1,4 procent ten opzichte van 2017.

CO2 is een broeikasgas en komt van nature voor in de atmosfeer. Broeikasgassen houden de warmte van de zon gedeeltelijk vast. Toenemende CO2-uitstoot zorgt voor een snellere opwarming van de aarde.

Meer elektrisch, minder hybride

Volledig elektrisch aangedreven personenauto's reden in 2018 in totaal 649 miljoen kilometer. Dat is een half procent van het totale aantal autokilometers, maar wel bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Plug-inhybrides, voertuigen die zowel elektrisch als op brandstof kunnen rijden, waren goed voor bijna 2,6 miljard kilometer in 2018, een daling van 3,3 procent vergeleken met 2017.

Nederlandse bestelauto's reden in 2018 samen bijna 18,4 miljard kilometer, een stijging van 4,2 procent. Er zijn meer bestelauto's bijgekomen en ze rijden ook nog eens meer, meldt het CBS. De meeste kilometers worden gereden door bestelbusjes van bouwbedrijven: gemiddeld 18.600 kilometer over heel 2018.

Staat ligt ook niet op koers met klimaatdoelen uit Urgenda-zaak

De Nederlandse Staat gaat de klimaatdoelen voor 2020 zoals het er nu naar uitziet nog steeds niet halen. Voor het einde van volgend jaar wordt 23 procent minder broeikasgassen - waarvan CO2 het belangrijkste gas is - uitgestoten ten opzichte van ijkjaar 1990. Om aan de uitspraak van de Urgenda-zaak te voldoen, moet de afname minstens 25 procent zijn.

Duurzaamheidsorganisatie Urgenda dwong de overheid in 2015 via een rechtszaak zich te houden aan het zelfopgelegde klimaatdoel om in 2020 minimaal een kwart minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 1990. Dit is een afspraak uit het in 2013 gesloten Energieakkoord.

Forse stijging aantal verkeersdoden

In 2018 zijn 678 mensen om het leven gekomen in het verkeer, 12 procent meer dan in 2017, toen er 613 doden te betreuren waren. Dat bleek eerder dit jaar al uit cijfers van het CBS.

Het is de grootste toename sinds 1989. Vergeleken met twintig jaar geleden is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeersongevallen per jaar echter met 40 procent afgenomen.