ProRail gaat in de komende jaren meer investeren in het behoud van monumentale stations in Nederland. Het gaat om onder meer de stations in Leeuwarden, Groningen en Harlingen.

Op verschillende plaatsen zijn volgens ProRail roestschade en scheuren ontstaan in de constructies van de overkappingen op stations.

ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud van ruim vierhonderd stations door het hele land. Op 350 van deze stations staan perronkappen; een kwart daarvan is vóór de Tweede Wereldoorlog gebouwd.

ProRail zegt de kappen op de stations in Leeuwarden, Harlingen en Groningen op korte termijn aan te gaan pakken.

Volgens de spoorbeheerder zijn naast onderhoudswerkzaamheden aan de zichtbare stalen constructies ook werkzaamheden aan de funderingen onder de grond nodig.

ProRail: 'Klimaatissue voor stations wordt groter'

Volgens ProRail is klimaatverandering ook een van de motieven om ervoor te kiezen meer te investeren in het onderhoud van monumentale stations.

"De regenbuien worden intenser. Deze pieken moeten beter worden opgevangen en dat betekent dat er naar ontwerpvoorschriften moet worden gekeken om het water ook in de toekomst goed te kunnen afvoeren. Daarnaast kennen windstoten grotere pieken en bouwen we tegenwoordig veel beter berekend als het gaat om windbelasting", aldus ProRail op zijn website.