De kinderpostzegelactie heeft dit jaar 8,2 miljoen euro opgeleverd, zo heeft ambassadeur en YouTuber Dylan Haegens donderdag bekendgemaakt op een Amsterdamse basisschool. Door het slechte herfstweer van de afgelopen dagen en de dalende vraag naar postzegels is de opbrengst een stuk lager dan voorgaande jaren. Ook zijn er steeds minder deelnemers.

De opbrengst van stichting Kinderpostzegelactie gaat elk jaar naar een ander goed doel en schommelt sinds 2014 tussen 9,1 en 9,7 miljoen euro. Het recordbedrag van 11,6 miljoen euro werd in zowel 2012 als 2013 behaald.

Ruim 160.000 basisschoolleerlingen zijn afgelopen week langs de deuren gegaan om producten te verkopen voor kinderen die in de vrouwen- of daklozenopvang zitten. Het assortiment bestaat uit postzegels, kaarten, shoppers, bloembollen, thee en pleisters.

Jeroen den Tex, hoofd marketing van de stichting, zegt "ontzettend trots" te zijn op de kinderen die ondanks alle regenbuien mee hebben gedaan. Hij wijst erop dat de opbrengst in 2014 ook vanwege slecht weer flink lager was dan verwacht. Hij denkt daarom dat het bedrag volgend jaar hoger zal zijn.

Goedkopere producten steeds populairder

De daling komt ook doordat Nederlanders elk jaar minder brieven versturen. Hoewel de kinderpostzegels, die alleen in combinatie met kaarten worden verkocht, nog steeds het populairste product zijn, merkt Den Tex dat de andere, goedkopere producten steeds beter in de smaak vallen.

"Het is elk jaar kijken wat wel en niet werkt", vertelt de directeur. "Zo merkten we vorig jaar dat de bloembollen een succes waren. Daarom verkopen we ze dit jaar weer."

Ondanks dat het assortiment de laatste jaren flink is veranderd, overweegt de stichting de naam Kinderpostzegelactie niet te wijzigen. "We hebben nu grote naamsbekendheid", legt Den Tex uit. "Iedereen heeft goede, positieve beelden bij de kinderpostzegels."

Op de kinderpostzegels van dit jaar staan personages uit verschillende Nederlandse kinderboeken. (Foto: Kinderpostzegelactie)

Steeds minder kinderen doen mee aan actie

Het aantal deelnemers aan de kinderpostzegelactie neemt al enige jaren af, vertelt Den Tex. Het gaat dit jaar om een daling van 3 procent in vergelijking met 2018. Bijna 3.700 scholen hebben afgelopen week meegedaan aan de actie.

De stichting probeert de leraren enthousiast te maken voor deelname door bijvoorbeeld de organisatorische taken zoveel mogelijk naar zich toe te trekken. Ook mogen scholen sinds vorig jaar een deel van het ingezamelde geld aan een lokaal doel schenken. Honderden scholen hebben voor deze optie gekozen.