Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 9 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Advies commissie: Snelheidsverlaging nodig om uitstoot stikstof te beperken

Door NU.nl/Job van der Plicht

25 sep 2019 om 17:30Update: 3 jaar geleden
nujij comment781 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Het Adviescollege Stikstofproblematiek adviseert het kabinet de maximumsnelheid op snelwegen en provinciale wegen in de buurt van kwetsbare natuurgebieden te verlagen. Op die manier wordt minder stikstof uitgestoten en kunnen stilgelegde bouwprojecten worden hervat, staat in het woensdag gepubliceerde advies.

Volgens de commissie zorgt het langzamer rijden voor minder stikstofuitstoot. Verkeer dat 100 kilometer per uur rijdt, stoot 14 procent minder stikstof uit dan weggebruikers die 130 kilometer per uur rijden.

Daarnaast leiden lagere snelheden tot een betere doorstroming en ook daardoor neemt de stikstofuitstoot af.

"En voor alle critici: wat langzamer rijden scheelt in ons kleine land echt maar heel weinig tijd", zegt oud-minister Johan Remkes, voorzitter van het adviescollege. "Er zijn nu echt andere keuzes nodig. Maken we die niet, dan lopen we vast."

De adviescommissie heeft aanbevelingen voor de korte termijn gedaan. Concrete adviezen, zoals wat de maximumsnelheid op bepaalde trajecten zou moeten worden, ontbreken in het rapport.

Beeld uit video: Waarom zorgt stikstof voor zo veel problemen in Nederland?1:17
Afspelen knop

Waarom zorgt stikstof voor zo veel problemen in Nederland?

Waarom zorgt stikstof voor zo veel problemen in Nederland?

Veehouderijen moeten op een schonere manier produceren

De commissie adviseert ook om agrarische bedrijven met "relatief hoge emissies of verouderde stalsystemen" te verwijderen uit de omgeving van kwetsbare natuurgebieden.

Veehouderijen die op een schone manier produceren, moeten van de commissie meer ruimte krijgen. Een algehele inkrimping van de veestapel is volgens Remkes geen optie, omdat daarvoor de verschillen in ammoniakemissies te groot zijn.

Hij vindt verder dat provincies op korte termijn in kaart moeten brengen welke industrieën stikstof uitstoten en dat gekeken moet worden naar "nieuwe technieken en innovaties in de industriële sector". Ook is in de bouw "winst te behalen" door energieneutraal en natuurinclusief te bouwen.

In Nederland lijden 118 van de 160 Natura 2000-gebieden (Europese beschermde natuurgebieden) onder de uitstoot van stikstof. Binnen de landbouwsector komt stikstof vrij via ammoniak. Dit gebeurt bij de verdamping van mest. Verkeer en de industrie stoten stikstofoxide uit, dat ook schadelijk is voor de natuur.

Foto: Pro Shots

Johan Remkes presenteert het advies. (Foto: Pro Shots)

Raad van State zette streep door compensatiemethode

Het adviescollege werd in het leven geroepen nadat de Raad van State (RvS) een streep had gezet door een methode die jarenlang in Nederland werd gebruikt om de uitstoot van stikstof te compenseren.

Op basis van die methode, het Programma Aanpak Stikstof (PAS), werden vergunningen verleend voor bouwprojecten waarbij stikstof vrijkwam. Die uitstoot moest dan op een later moment gecompenseerd worden, maar dat staat de RvS dus niet meer toe.

De uitspraak heeft gevolgen voor duizenden bouwprojecten in heel het land. Niet alleen voor kleine projecten, maar ook voor grote projecten zoals de Nederlandse Grand Prix in Zandvoort, Lelystad Airport en het verbreden van de A27 bij Utrecht.

Kabinet komt volgende week met reactie

Minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) liet woensdag weten dat het kabinet waarschijnlijk volgende week al met een reactie komt. "Het kabinet zal keuzes niet uit de weg gaan, ook moeilijke niet", aldus Schouten.

In mei volgend jaar komt de commissie nog met een advies over hoe op de lange termijn met de uitstoot van stikstof moet worden omgegaan.

  • Remkes over stikstofadvies: 'Komen nergens als we heilige huisjes ontzien'
    Zie ookRemkes over stikstofadvies: 'Komen nergens als we heilige huisjes ontzien'
  • De schade die stikstof veroorzaakt: 'Natuur wordt een fastfoodrestaurant'
    Zie ookDe schade die stikstof veroorzaakt: 'Natuur wordt een fastfoodrestaurant'

Eerder

  • 25 sep 2019 om 19:24
    Remkes over stikstofadvies: 'Komen nergens als we heilige huisjes ontzien'
    Remkes over stikstofadvies: 'Komen nergens als we heilige huisjes ontzien'
  • 25 sep 2019 om 11:53
    Werkzaamheden circuit Zandvoort mede door stikstofprobleem vertraagd
    Werkzaamheden circuit Zandvoort mede door stikstofprobleem vertraagd
  • 25 sep 2019 om 10:16
    Onduidelijkheid rond stikstofuitspraak: Wat wil jij nog weten?
    Onduidelijkheid rond stikstofuitspraak: Wat wil jij nog weten?
  • 20 sep 2019 om 16:35
    De schade die stikstof veroorzaakt: 'Natuur wordt een fastfoodrestaurant'
    De schade die stikstof veroorzaakt: 'Natuur wordt een fastfoodrestaurant'
  • 13 sep 2019 om 14:33
    Kabinet heeft oplossing voor stikstofuitspraak, projecten mogelijk hervat
    Kabinet heeft oplossing voor stikstofuitspraak, projecten mogelijk hervat
Beeld: Pro Shots
nujij comment781 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

BinnenlandStikstof

NUjij: Uitgelichte reacties

Klokkenmaker
25 sep 2019 om 22:42
Verlaging van de maximum snelheid is symboolpolitiek. De geclaimde percentages ‘winst’ zijn helemaal niet bewezen. Het overgrote deel van de dag kom je sowieso niet boven de 100 uit. Laat ons dan aub doorrijden als het even wel kan. Er is veel grotere milieuwinst te halen als we dit europees aanpakken en ook in ieder land een strenge maar haalbare norm hanteren. Laten we de boel niet kapotmaken door woningbouwprojecten stil te leggen. Het is ongekend wat een geld dat kost, geld dat we beter kunnen gebruiken om onze boeren te steunen. Wist u dat het stikstofprobleem enorm versterkt wordt door het geïmporteerde soja-veevoer dat de dieren in de veehouderij krijgen. Inderdaad, die soya waar ze de Amazone voor platbranden en dan met grote vervuilende zeeschepen hierheen brengen.......Door over te schakelen op ander voer kan je deze uitstoot halveren, alle kennis hierover hebben we gewoon in huis namelijk bij de universiteit in Wageningen. Meneer Remkes, gaat u daar eens uw licht opsteken.
Respect: 👍 48Reacties: 💬 3
Reageer
Roel78
25 sep 2019 om 18:24
stikstof is volgens ons schijnbaar groot probleem, dan vraag ik me af waarom hoor ik er niets van in Duitsland en België, heb ik opgezocht en nagevraagd bij ons is de norm 0 05 in België 5 faktor 100 en Duitsland 7 bijna faktor 150. conlusie we maken ons zelf harstikke gek. daarnaast als je regelmatig wat langere stukken rijdt maakt snelheid wel degelijk uit. eerst concenceert de overheid alle voorzieningen in de randstad en dan is Nederland een klein land, dan verhuis maar een ministerie naar Groningen of Maastricht. Beter ook voor huizenprijzen. Dus meneer Remkes zo klein is Nederland nu ook weer niet. Boeren lijken wel criminelen in de optiek van veel mensen. laten we dadelijk toch nog meer eten uit buitenland komen dat is goed voor co2 en stikstof.
Respect: 👍 60Reacties: 💬 4
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment781 reacties

Net binnen

  • 10:34
    Celstraf dreigt voor vrouw die complottheorieën verspreidt over dood meisje (14)
  • 10:30
    Essent gaat de tarieven ook verlagen, maar ze blijven boven het prijsplafond
  • 10:15
    Meisje met de parel maar tijdelijk te zien bij Vermeer-tentoonstelling Rijksmuseum
  • 10:07
    Hoe beleeft onze verslaggever het koninklijk bezoek aan de Caribische eilanden?

Meest gelezen

  • 1
    Feyenoord na spektakelstuk en penalty's tegen NEC verder in KNVB-beker
  • 2
    Roxeanne Hazes en haar moeder staan voor de rechter: is Rachel erfgenaam?
  • 3
    Frankrijk gaat overgebleven wijn opkopen en omzetten in industriële alcohol
  • 4
    Russische ambassadeur op matje geroepen om betrokkenheid Poetin bij MH17
  • 5
    GGD's waarschuwen richting krokusvakantie voor meisjesbesnijdenis in buitenland


Nieuwsvideo's

  • Mogelijk geen export ASML naar China meer, wat maakt het eigenlijk?
    Mogelijk geen export ASML naar China meer, wat maakt het eigenlijk?
  • Overlevenden bivakkeren naast ingestorte woning in Turkije
    Overlevenden bivakkeren naast ingestorte woning in Turkije
  • Woedende Bublik slaat drie rackets kapot bij ATP-toernooi Montpellier
    Woedende Bublik slaat drie rackets kapot bij ATP-toernooi Montpellier
  • Prinses Amalia krijgt slavenkraal op Sint Eustatius
    Prinses Amalia krijgt slavenkraal op Sint Eustatius

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden