Tata Steel gaat zich schappelijker opstellen in de zaken van asbestslachtoffers die bij het bedrijf in dienst waren, schrijft de Volkskrant vrijdag. Recent afgewezen schadeprocedures worden opnieuw onder de loep genomen en lopende zaken moeten voortaan binnen een half jaar afgerond zijn.

Oud-werknemers zouden daardoor niet meer verwikkeld raken in langdurige procedures. De beslissing van Tata Steel volgt na gesprekken met het Instituut Asbestslachtoffers (IAS). Een woordvoerder van Tata Steel spreekt van een "meer menselijke aanpak".

In mei schreef de Volkskrant nog dat de staalfabrikant asbestclaims nodeloos vertraagde. Gemiddeld zou een zaak ruim 308 werkdagen in beslag nemen. Het bedrijf zelf weersprak de kritiek en noemde het eigen beleid "ruimhartig en zorgvuldig".

Recent heeft Tata Steel geschikt met families van twee oud-werknemers van het bedrijf. Zij krijgen een schadevergoeding van 60.000 euro en stellen de nieuwe opstelling van het bedrijf "zeer op prijs".

Sinds 1995 zijn er zo'n 120 claims ingediend door asbestslachtoffers die bij Tata Steel hebben gewerkt, schrijft het dagblad.

Staalproducent eerder in opspraak door grafietregens nabij Wijk aan Zee

Het bedrijf raakte dit jaar ook in opspraak door de vele grafietregens nabij Wijk aan Zee. Daar zitten volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) "ongewenste" hoeveelheden lood, mangaan en vanadium in.

De staalproducent trof meer dan 25 maatregelen die overlast voor omwonenden moesten verminderen. Het bedrijf wil vanaf april 2020 geen grafietregens meer verspreiden, omdat het proces waarbij deze mogelijk vrijkomen plaats gaat vinden in een nieuwe hal.