De NS verwacht in september een recordaantal van 36,7 miljoen reizigers, meldt het vervoersbedrijf zondagavond na berichtgeving door het AD. Dat zijn er 1,7 miljoen meer dan vorig jaar.

"September is altijd de drukste maand van het jaar op het spoor", aldus een woordvoerder. Forensen gaan na de vakantie weer naar het werk en jongeren beginnen aan het studiejaar.

De verwachting van de NS is dit jaar hoger dan die van vorig jaar omdat "in z'n algemeenheid bij aanhoudende economische groei meer mensen op pad zijn". Ook speelt het volgens de zegsman een rol dat het door files aantrekkelijker wordt om de trein te nemen.

Langere treinen en verlengde stations

De NS neemt diverse maatregelen. Zo worden tussen Den Haag en Leiden, Rotterdam - Amsterdam en Den Haag - Eindhoven enkele treinen verlengd met tweehonderd extra zitplaatsen. Op andere belangrijke trajecten wordt al met de maximale lengte gereden. De perrons zijn te kort voor langere treinen. De NS heeft daarom ProRail gevraagd de perrons te laten verlengen op negen stations.

Vooral in het drukste uur, tussen 7.30 uur en 8.30 uur, kunnen reizigers hinder hebben van drukte. De meeste 'spitshinder' zullen mensen ondervinden op de trajecten Haarlem - Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer, Den Haag Centraal - Leiden Centraal, Ede-Wageningen - Utrecht Centraal en Amersfoort - Utrecht Centraal.

Een paar weken geleden bleek dat in de eerste helft van dit jaar het aantal gereisde treinkilometers met 4,6 procent harder groeide dan gedacht, waardoor de grenzen van de groei van het treinverkeer jaren eerder worden bereikt dan berekend.

In de huidige prognoses van het Rijk werd erop gerekend dat het spoorplafond pas in 2030 zou worden bereikt. Volgens de NS gebeurt dat echter al in 2027, en mogelijk zelfs al in 2025 als de trend van de eerste helft van dit jaar zich doorzet.