Schiphol-topman Dick Benschop noemt het onaanvaardbaar dat er in korte tijd tot twee keer toe een storing in de kerosinetoevoer heeft plaatsgevonden. In een blog schrijft hij dat "we natuurlijk allemaal vol met vragen zitten", bevestigt een woordvoerder van de luchthaven na een bericht hierover van de NOS.

"Het is duidelijk dat dit soort verstoringen niet aanvaardbaar zijn", aldus Benschop.

Het vliegverkeer raakte vrijdagavond tussen 20.30 en 21.30 uur verstoord door een storing in de brandstoftoevoer, de tweede keer binnen een maand.

Het vliegverkeer raakte afgelopen vrijdagavond tussen 20.30 en 21.30 uur verstoord door een storing in de brandstoftoevoer, de tweede keer binnen een maand.

Op woensdag 24 juli ontstonden er grote problemen door een storing bij brandstofleverancier Aircraft Fuel Supply (AFS). Daardoor konden veel vliegtuigen niet tanken, met vertragingen en annuleringen tot gevolg. Tienduizenden reizigers werden gedupeerd.

"Wij moeten op zoek naar de 'lessons learned' en dat zijn niet alleen technische, maar ongetwijfeld ook organisatorische en culturele lessen", schrijft de bestuursvoorzitter.

Benschop wil zich nu nog niet uitspreken over wie er moet opdraaien voor de claims die zullen volgen van passagiers en luchtvaartmaatschappijen."Met de vinger wijzen helpt ons niet verder, maar wij zullen partners aanspreken op hun verantwoordelijkheden."

Reizigers hadden in juli geen recht op vergoeding

Door de storing in juli moesten honderden Nederlanders dagenlang wachten op een vervangende vlucht die hen naar hun bestemming zou brengen. Geen van de reizigers zou recht hebben gehad op een schadevergoeding, zei claimorganisatie AirHelp toen.

De verstoringen vallen volgens Airhelp onder "buitengewone omstandigheden", wat betekent dat de luchtvaartmaatschappij deze problemen niet had kunnen voorkomen.

TNO onderzoekt storing van 25 juli

AFS beheert de kerosinetanks en de leidingen op Schiphol. De installaties worden gebruikt om vliegtuigen van brandstof te voorzien. Via pijpleidingen vanuit Amsterdam en Rotterdam wordt de kerosine richting Schiphol getransporteerd. Tot 1999 vond de aanvoer van kerosine met schepen plaats. AFS zorgt er nu voor dat de kerosine via ondergrondse leidingen op Schiphol naar alle plekken wordt gepompt, waar de vliegtuigmaatschappijen de kerosine kunnen aftanken.

AFS gaf eerder aan nog niet te kunnen zeggen of het afgelopen vrijdag om eenzelfde soort storing ging als op 24 juli. Onderzoeksinstituut TNO doet onderzoek naar die storing. De onderzoekers moeten proberen te achterhalen wat er precies is misgegaan.