Op Schiphol waren er vrijdagavond opnieuw problemen met het systeem waarmee vliegtuigen bijgetankt kunnen worden. Zeker één uur lang kon er niet getankt worden. Onduidelijk is of het om hetzelfde probleem gaat als enkele weken geleden. Schiphol heeft zaterdagnacht twee startbanen opengehouden om de vertragingen in te halen.

Het bedrijf Aircraft Fuel Supply (AFS) verzorgt het bijtanken en dus niet Schiphol of de vliegtuigmaatschappijen zelf. AFS is het enige bedrijf dat zich bezighoudt met het bijtanken van vliegtuigen op de luchthaven.

Voor zover bekend zijn vier vluchten geannuleerd en meerdere andere vluchten vertraagd. Meer dan vijftig vluchten moeten nog van Schiphol vertrekken. Door de onweersbuien in de buurt van de luchthaven kunnen sommige "grondactiviteiten" ook niet volgens dienstschema uitgevoerd worden, aldus Schiphol.

Schiphol heeft afgelopen nacht twee startbanen opengehouden om vluchten die vertraging opliepen door de brandstofstoring, de mogelijkheid te geven te vertrekken. "Voor de afhandeling van de vertraagde vluchten is door de Inspectie Leefomgeving en Transport voor vannacht een ontheffing verleend", laat Schiphol weten. Het ging om de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan.

Tweede storing in twee weken tijd op Schiphol

Twee weken eerder werd de luchthaven ook al getroffen door een probleem in de brandstofvoorziening. Toen werden tienduizenden reizigers gedupeerd en zaten honderden Nederlanders nog dagenlang vast in het buitenland.

Die storing was uiteindelijk na zo'n acht uur verholpen. Zo'n driehonderd vluchten werden toen geannuleerd.

Honderden andere Nederlanders moesten dagenlang wachten op een vervangende vlucht die hen naar hun bestemming zou brengen. Geen van de reizigers zou recht hebben gehad op een schadevergoeding, zei claimorganisatie AirHelp toen.