Het aangekondigde onafhankelijke meldpunt waar agenten terechtkunnen als zij gediscrimineerd of geïntimideerd worden, is niet met luid gejuich ontvangen door de politiebonden. Zij twijfelen over de effectiviteit van het meldpunt en vrezen dat het te ver van de organisatie af staat, schrijft de NRC.

Daardoor zouden agenten minder snel bereid zijn hun verhaal te doen. "Je wilt geen callcenterachtig meldpunt, waar de agent via een uitvraagprotocol benaderd wordt", aldus woordvoerder Hans Schoones van politiebond ANPV.

Hij en andere collega's vinden dat het meldpunt als "bliksemafleider fungeert voor alle kritiek". Door het meldpunt zou de kritiek wegebben.

Het meldpunt werd vorige week in het dagblad aangekondigd door korpschef Erik Akerboom. Het nieuws volgde enkele weken na een interview met oud-politieadviseur Carel Boers in de NRC waarin hij kritiek leverde op het korps. Zijn adviezen zouden consequent genegeerd zijn.

Akerboom vertelde dat het meldpunt een oplossing zou zijn voor agenten die met hun klachten niet terechtkunnen bij collega's. En het zou de communicatie moeten verbeteren. "Nu werken er nog allemaal verschillende loketten langs elkaar heen", aldus Akerboom.

'Meldpunt heeft geen meerwaarde'

Volgens de bonden heeft het meldpunt "geen meerwaarde". Schoones zegt dat er "geen garantie is dat de klachten nu wél worden opgepakt en de problemen worden opgelost". Daarnaast zou er een groot aantal klachten die "nergens naartoe leiden" binnenkomen.

Collega Erwin Koenen van politiebond ACP ziet het meldpunt vooral als "een eerste stap in de goede richting". Wel vindt hij dat er meer duidelijke grenzen moeten komen over bijvoorbeeld welke seksueel getinte opmerkingen geaccepteerd worden.