KPN "verhoogt" voorlopig de bewaking van de 112-verbindingen, schrijft het bedrijf dinsdag aan minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid in reactie op de landelijke storing van maandag. De alarmlijn was meer dan drie uur onbereikbaar.

Wat de verhoogde bewaking precies inhoudt, is nog niet duidelijk. KPN schrijft verder dat er geen sprake was van een probleem met 112 in het bijzonder, maar dat de problemen ontstonden doordat het telefoonnetwerk van KPN zelf ontregeld was.

Andere Nederlandse providers verbinden telefoontjes naar 112 standaard door via KPN. Daardoor kon het noodnummer ook niet meer via andere providers worden bereikt.

"Tot slot zal KPN betrokken bestuurders, politici en het bredere publiek nader informeren over analyses en de maatregelen die KPN naar aanleiding van deze storing zal nemen."

Minister Grapperhaus schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij heeft aangedrongen op een "robuuste oplossing" bij KPN. Er wordt nog verder onderzoek gedaan naar de oorzaak van de storing.

Landelijke telefoonstoring

Op maandag was bij KPN sprake van een landelijke telefoonstoring, waardoor ook het noodnummer 112 urenlang niet te bereiken was. De storing duurde langer dan drie uur.

Na ruim een uur na het ontstaan van de storing werden maandag twee alternatieve noodnummers in gebruik genomen, 088-662 82 40 voor 112 en 088-965 96 30 voor 0900-88 44. Het is nog niet duidelijk waarom dit zo lang duurde en waarom bestaande back-upplannen voor 112 faalden.