Klanten kunnen bij winkels van Ahold sinds maandagmiddag 16.00 uur niet meer met de pinpas betalen. Het is nog onduidelijk of de storing voor dinsdagochtend 6.00 is opgelost.

Woordvoerder Laetitia Gruwel van Detailhandel bevestigt dat er een pinstoring is in grote delen van het land.

Volgens Gruwel lijkt het probleem alleen bij winkels van Ahold, zoals Albert Heijn, Gall & Gall en Etos, op te spelen. "Het is nog niet duidelijk of ook andere winkels door de storing zijn geraakt."

De NOS meldt dat de kern van het probleem bij de firewall ligt. Dat beveiligingssysteem houdt normaal alleen foutieve data tegen, maar stopt nu alle data.

Op de website allestoringen.nl komen duizenden meldingen binnen van personen die geprobeerd hebben te pinnen maar daar niet in slaagden. Ook op sociale media klinkt er veel kritiek. Er zouden lange rijen ontstaan bij de kassa.

Bij een eerdere pinstoring in 2018 konden klanten anderhalf uur lang niet pinnen. Toen werd de schade op miljoenen euro's geschat.