Staalfabrikant Tata Steel is traag met de afhandeling van zaken van asbestslachtoffers die bij het bedrijf in dienst waren, zo schrijft de Volkskrant zaterdag.

Ook zou Tata Steel geen collectieve schaderegeling willen treffen, waardoor oud-werknemers en hun nabestaanden verwikkeld raakten in aanvragen voor schadevergoedingen die zeer lang duurden.

De krant meldt verder op basis van cijfers van het Comité Asbestslachtoffers, het Instituut Asbestslachtoffers (IAS), Tata Steel en gespecialiseerde advocaten dat sinds 1995 zeker zo'n honderd slachtoffers de staalfabrikant aansprakelijk hebben gesteld.

Het IAS is een instituut dat bemiddelt tussen oud-werknemers die aan asbest zijn blootgesteld en het desbetreffende bedrijf. Volgens het IAS zou Tata Steel een slechte naam hebben omdat het van alle grote bedrijven waarbij oud-werknemers blootgesteld werden aan asbest, het traagst zou zijn met het afhandelen van deze zaken.

De directeur van het IAS, Jan Warning, schrijft in een intern stuk dat de krant heeft ingezien dat het Tata Steel gemiddeld 308 werkdagen kost om een zaak af te handelen. "Dat kan dus veel beter", aldus Warning.

Tata Steel noemt berichtgeving 'volstrekt onjuist'

Tata Steel zegt in een reactie op het artikel in de Volkskrant dat het beeld dat in het artikel wordt geschetst "volstrekt onjuist" is. Het bedrijf zou niet bewust de asbestzaken vertragen.

Dat de afhandeling lang duurt, zou komen door het feit dat procedures bij de rechtbank veel tijd in beslag nemen. Het bedrijf betreurt dat er in de communicatie onvoldoende oog is geweest voor de persoonlijke gevoelens van de betrokkenen.

"Indien relevante blootstelling ook maar enigszins aannemelijk is, erkent Tata Steel altijd aansprakelijkheid en keert het altijd een vergoeding uit, en wel zo snel mogelijk", aldus de staalfabrikant.