ProRail gaat de komende tien jaar 3,5 miljard euro in het vernieuwen en comfortabeler maken van stations steken. Pier Eringa, de baas van de spoorbeheerder, presenteert de plannen woensdag. De stations krijgen meer liften, hellingbanen, sanitaire voorzieningen, camera's en andere technische snufjes.

Ook komen er meer stations bij omdat daar veel behoefte aan is, vooral doordat er steeds meer woonwijken verrijzen.

Veel gemeenten hebben al gevraagd om een 'eigen' station. Volgens ProRail is er ruimte voor ongeveer twintig stations, maar die komen er pas na onderhandelingen met overheden en financiers.

Het zogeheten 'station van de toekomst' krijgt verlichting in de tegels op het perron, die aangeeft waar ingestapt kan worden. Via de app kan een parkeerplek in de fietsenstalling worden gereserveerd.

Nieuw meubilair en nieuwe wachtruimtes

Eringa denkt zo in te kunnen spelen op de wensen van reizigers die comfortabeler en vooral sneller willen overstappen.

Zo krijgen alle 402 stations nieuw meubilair en nieuwe wachtruimten en komen er voor 2020 meer plekken in de fietsenstallingen om de grootste knelpunten met 'fietsparkeren' op te lossen. Die extra plekken komen boven op de 554.773 fietsenrekken die er nu al zijn, aldus ProRail.

De spoorbeheerder kijkt tevreden terug op 2018. Met 91 procent reden meer treinen op tijd, zo blijkt uit het jaarverslag. Ook de met softwareproblemen kampende hogesnelheidslijn (HSL) deed het beter; 82,7 procent van de HSL-reizigers arriveerde op tijd, boven de norm van het ministerie van 82,5 procent, aldus ProRail.