De herstelwerkzaamheden aan de bovenleiding bij Weesp verlopen voorspoedig. De NS kon de dienstregeling vanaf Weesp dinsdagmiddag rond 14.30 uur grotendeels hervatten. De overlast in de avondspits was uiteindelijk beperkt.

ProRail heeft de bovenleiding dusdanig hersteld dat drie van de vier sporen tussen Weesp en Duivendrecht weer gebruikt kunnen worden.

Het kost volgens de NS weinig moeite om alle treinen weer volgens dienstregeling op de juiste beginlocatie te krijgen. "De uitval hebben we dinsdagochtend redelijk gestructureerd in goede banen kunnen leiden", legt een woordvoerder uit.

ProRail denkt nog tot zeker 19.00 uur nodig te hebben om alle problemen met de bovenleiding definitief te verhelpen. Tot die tijd wordt het laatste spoor tussen Weesp en Duivendrecht nog niet gebruikt.

Veel reizigers ondervonden hinder in de ochtend

De treinenloop rond Schiphol en Leiden was door de breuk in de bovenleiding, die rond 6.00 uur ontstond, in de ochtendspits ernstig verstoord. Op deze routes vielen veel treinen uit. Ook op het traject Almere-Hilversum reden veel minder frequent treinen dan gebruikelijk.

Op onder meer de stations in Weesp, Hilversum en Leiden stonden de perrons vol met wachtende reizigers. Als er al treinen wegreden, dan konden veel mensen de volle treinstellen niet meer in.

Medewerkers van ProRail zijn bezig met de reparatie van de bovenleiding bij Weesp. (Foto: ProRail)

Klachten over extra reistijd door geplande werkzaamheden

Het treinverkeer van en naar Leiden Centraal is deze weken sowieso ernstig verstoord door geplande werkzaamheden. Er rijden aanzienlijk minder treinen van Leiden naar Den Haag HS, wat overlast veroorzaakt.

Op sociale media klagen treinreizigers al twee weken over de extra reistijd als gevolg van deze omleidingen. Deze kan oplopen tot een uur.