ProRail staakt haar omstreden veiligheidscampagne Victim Fashion - Created by Accident over spoorlopers. De spoorbeheerder kreeg veel kritiek op de foto's van kapotte kledingstukken van slachtoffers van spoorongelukken.

Onder meer de NS, vakbond FNV Spoor en nabestaanden van slachtoffers waren ontstemd over de campagne.

"Het ontketende een nationale en internationale discussie", laat ProRail in een verklaring weten. "De belangrijke boodschap richting jongeren, om op te passen bij het spoor, is aangekomen."

De spoorbeheerder stelt zich in een verklaring van de heftigheid van de campagne bewust te zijn geweest. "Het aantal dodelijke ongelukken op en rond het spoor door onoplettendheid stijgt. Daarom willen wij jongeren wakker schudden", stelt ProRail.

'We zijn niet voorbijgegaan aan gevoelens van nabestaanden'

"Wij hebben gekozen voor een impactvolle en realistische benadering om door te dringen tot de leefwereld van deze lastig te bereiken doelgroep. Bedoeld om ze te raken en levens te redden."

Het bedrijf beklemtoont niet aan de gevoelens van nabestaanden, machinisten en conducteurs voorbij te gaan. "Dankzij de discussies leeft het onderwerp misschien wel meer dan ooit."

Veel vertragingen worden veroorzaakt door spoorlopers

Volgens ProRail wordt 30 procent van alle vertragingen in het treinverkeer veroorzaakt door mensen die zonder toestemming op of langs het spoor lopen.

Eerder reageerde de spoorbeheerder ook furieus toen spoorlopen in het populaire programma Boer zoekt Vrouw werd gepromoot.