ProRail heeft in 2018 bijna drieduizend mensen beboet voor gevaarlijk gedrag op en rond overwegen. Dat is een flinke stijging ten opzichte van 2017, toen elfhonderd boetes werden uitgedeeld.

Volgens ProRail is de stijging te verklaren door het gebruik van een nieuwe handhavingsmethode. De spoorbeheerder doet samen met het OM een proef met flitscamera's bij twee overwegen in Hilversum.

"Het hoge aantal boetes toont aan dat er nog te veel weggebruikers zijn die weinig respect tonen voor de rode lichten en bellen. Daar moeten we dus nog steviger op inzetten", zegt Pier Eringa, directeur van ProRail.

Het merendeel van de boetes, 80 procent, wordt uitgeschreven voor het negeren van de rode lichten bij de overweg. Een andere overtreding die veel voorkomt is het stilstaan of de overweg op rijden terwijl er een file staat. Hiervoor zijn in 2018 ruim tweehonderd boetes uitgedeeld.

Voetgangers en fietsers kunnen niet worden beboet door de flitscamera's. Voor automobilisten en motorrijders bedraagt de boete 230 euro. Bromfietsers betalen 160 euro.

'Weggebruikers nemen risico door nog snel over te steken'

Volgens ProRail draagt het plaatsen van flitscamera's bij aan de veiligheid. De spoorbeheerder stelt op basis van cijfers dat "weggebruikers nog steeds grote risico's nemen door, als de overwegbomen sluiten, toch nog snel over te steken".

In 2018 vonden er 31 aanrijding plaats op overwegen, waarbij veertien dodelijke slachtoffers vielen. In 2017 waren dit er nog vier.

ProRail is van plan om de proef met flitscamera's uit te breiden.