De fabrikant van de Stint wil alle drieduizend elektrische bolderkarren na de zomervakantie aangepast weer de weg op hebben. In een brief aan zijn klanten, waar EenVandaag over beschikt, laat eigenaar Edwin Renzen weten bezig te zijn met een plan van aanpak om dit logistiek te regelen.

In oktober vorig jaar werd de Stint door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur voor onbepaalde tijd van de weg gehaald.

Later bevestigde onderzoek van TNO dat de wagen op een aantal punten onveilig is en dat aanpassingen nodig zijn om de Stint weer toe te laten.

Eind deze maand maakt de minister bekend aan welke nieuwe eisen een bijzondere bromfiets, zoals de Stint, moet voldoen.

"De investering om de voertuigen aan te passen naar de 2019-richtlijn is logistiek, technisch en financieel gezien een groot project. Circa drieduizend Stints moeten worden opgehaald, uit elkaar gehaald, nieuwe onderdelen gemonteerd en teruggeleverd", schrijft de fabrikant.

Fabrikant trok faillissementsaanvraag in

Vier kinderen kwamen eind september vorig jaar om het leven bij een botsing tusssen een Stint en een trein op een spoorwegovergang in Oss. Twee andere mensen raakten zwaargewond.

Het bedrijf Stintum diende in de weken na het ongeluk een faillissementsaanvraag in, maar trok die begin november weer in.