Het niveau van meisjes wordt bij het schooladvies vaker lager ingeschat dan dat van jongens. In het schooljaar 2017/2018 zaten in de derde klas van het voortgezet onderwijs meer meisjes op een hoger niveau dan hun schooladvies, dan jongens die het beter deden dan hun leerkracht had verwacht.

Dat niveauverschil deed zich al voor tijdens het maken van de eindtoets op de basisschool, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.

Sinds het schooljaar 2014/15 is het advies van de leerkracht van de basisschool leidend bij de toelating tot het voortgezet onderwijs.

De eindtoets wordt pas afgenomen nadat de leerkracht een eerste advies heeft gegeven. Dat advies kan worden bijgesteld als de score op de eindtoets hoger is dan het schooladvies.

Schooladviezen niet bijgesteld

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat in het schooljaar 2014/2015 meer meisjes dan jongens hoger op de eindtoets scoorden dan te verwachten viel op basis van het schooladvies.

Toch werden de schooladviezen voor meisjes niet veel vaker bijgesteld (2,8 procent) dan die voor jongens (2,5 procent). Hierdoor bleven de definitieve schooladviezen van meisjes en jongens dicht bij elkaar liggen.

Meisjes op hoger niveau dan advies

In het schooljaar 2017/2018 zat 16 procent van de meisjes in het derde jaar van het voortgezet onderwijs op een hoger onderwijsniveau dan het definitieve schooladvies. Bij jongens was dat 10 procent.

Zo had bijna 21 procent van de meisjes in de derde klas van het vwo een lager schooladvies gekregen, tegen 14 procent van de jongens.

Bij de jongens is de situatie andersom: 14 procent volgde in de derde klas juist een onderwijsniveau dat lager ligt dan het advies dat ze in 2014/2015 in groep acht kregen. Dat geldt voor iets minder dan 9 procent van de meisjes.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!