De NS wil de reistijd tussen de Randstad en Groningen verkorten. In het plan van de nieuwe verbinding worden de plaatsen Lelystad en Assen overgeslagen en wordt er 20 kilometer per uur harder gereden. Op die manier is de reistijd vijftien minuten korter.

Momenteel duurt de rit van Amsterdam naar Groningen op zijn snelst nog twee uur en zes minuten. Begin volgend jaar gaan de spoorwegen met een testrit de haalbaarheid van snellere treinen onderzoeken.

Op basis van de resultaten gaat de NS bekijken of het mogelijk is om bijvoorbeeld twee keer per dag tijdens de spits zo'n extra snelle trein tussen de Randstad en het noorden te laten rijden.

"De snelle verbinding naar Groningen kan ook leerzaam zijn voor andere regio's", zegt NS-topman Roger van Boxtel. "Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken."

Testrit nieuwe route met hogesnelheidslijn

De testrit wordt gereden met een zogeheten Traxx-locomotief. Dit type rijdt ook als Intercity Direct over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda.

Er zijn vaker plannen gemaakt om het noorden beter op de Randstad aan te laten sluiten. Het meest ambitieuze idee was de aanleg van een nieuwe spoorlijn, de Zuiderzeelijn, waar een magneetzweeftrein over zou rijden. Het bleef bij een plan op papier.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!