Schiphol heeft dertig maatregelen aangekondigd die nodig zijn om de veiligheid op de luchthaven te verbeteren. De wijzigingen volgen op een kritisch rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) en een daaropvolgende veiligheidsanalyse van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

Sommige maatregelen worden nog onderzocht, andere zijn al uitgevoerd. 

De luchthaven onderzoekt momenteel onder meer de mogelijkheid om medewerkers van de verkeerstoren, die voertuigen op de grond begeleiden, in dezelfde ruimte aan het werk te zetten met de collega's die taxiënde vliegtuigen bijstaan.

Dit moet het risico op ongelukken verkleinen. Ook wordt onderzocht hoe de inzet van voertuigen op de grond effectiever kan. Digitalisering moet de luchthaven ook verder helpen.

Verder wordt de parkeermogelijkheid voor vliegtuigen langs de Zwanenburgbaan uitgebreid. Dit voorkomt onder meer baankruisingen. Eerder was al bekend dat er een extra taxibaan komt op het viaduct over de A4. Daardoor geldt per baan nog maar één rijrichting.

Luchtverkeersleiding Nederland, vliegmaatschappijen, tankdiensten, grondafhandelaars en Schiphol trekken samen op bij het analyseren en oplossen van de veiligheidsrisico's. Deze sectorbrede aanpak is nieuw.

'Kostenbeheersing en groei hebben grootste prioriteit'

Volgens pilotenvakbond VNV hebben kostenbeheersing en groei de grootste prioriteit en niet de veiligheid. VNV laakt ook samenstelling van de groep partijen die tot de verbeterplannen is gekomen. Dat zijn dezelfde partijen die zich voorheen over veiligheid bogen. Kritische geluiden van piloten zijn volgens de VNV niet gehoord.

De OVV stelde eerder dat Schiphol niet verantwoord kan doorgroeien zonder dat ingrijpende maatregelen worden genomen om de veiligheid te garanderen.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!