Studenten die de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) telefonisch willen bereiken, staan zo'n half uur in de wacht. De nationale ombudsman Reinier van Zutphen vindt dat te lang en trekt daarom opnieuw aan de bel.

In een brief aan onderwijsminister Ingrid van Engelshoven zegt de ombudsman veel "klachten en signalen" te krijgen over de telefonische bereikbaarheid van DUO.

"Zo'n lange wachttijd is niet acceptabel. Studenten moeten kunnen rekenen op een adequate telefonische dienstverlening van DUO. Financiële beperkingen van een departement mogen daarvoor geen excuus zijn. Voor studenten gaat het om ingrijpende zaken, zoals een oplopende studieschuld."

Na eerdere vragen van de ombudsman had Van Engelshoven laten weten dat ze pas in het voorjaar weet of er ruimte op de begroting is om het telefoonteam van DUO te versterken. Maar de ombudsman vindt verbetering nu nodig.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!