ProRail gaat vaart maken met het afsluiten van de 113 onbewaakte overwegen in Nederland, omdat er geen schot zit in het overleg met de betrokken partijen.

ProRail zegt het wachten zat te zijn. "Op sommige plekken verlopen de gesprekken met bepaalde partijen erg stroef. We vinden samenwerken belangrijk, maar er is te weinig vooruitgang", aldus een woordvoerder.

Eind deze maand sluit ProRail op eigen initiatief een van de overwegen af. "Ik sluit niet uit dat er meer zullen volgen", aldus de woordvoerder. Over hoeveel overwegen het precies gaat is lastig te zeggen, omdat per situatie gekeken wordt naar de vooruitgang van het betreffende overleg.

De dertig gevaarlijkste overwegen zonder bomen en bellen wil ProRail als eerste sluiten, ook als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. "We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden", aldus de woordvoerder.

"De meeste onveilige overwegen zijn makkelijk af te sluiten, omdat er bijvoorbeeld 100 meter verderop een bewaakte overweg ligt, of omdat er eenvoudig een fietstunnel onderdoor kan worden aangelegd", zegt de woordvoerder.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!