De producent van de zogeheten stints klaagt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan na het verbod op de elektrische bolderkar op de openbare weg. Dat bevestigt de advocaat van Stint, het bedrijf dat stints produceert, aan NU.nl. Dit in tegenstelling tot wat de directeur van het bedrijf zegt. 

Volgens de directeur van Stintum moet er eerst een dialoog volgen met het ministerie en is er nog geen sprake van een rechtszaak. 

Het advocatenkantoor dat de belangen van Stint behartigt, Fifth Advocatuur, heeft echter aan NU.nl gemeld dat er al wel sprake is van aanklagen. Beide partijen zijn niet meer bereikbaar voor commentaar. 

Met ingang van dinsdag mogen stints niet meer de openbare weg op, omdat uit een aantal tests gebleken zou zijn dat de stint mogelijk niet veilig is. 

Dat onderzoek was ingesteld nadat op 20 september in Oss een trein op een stint was gebotst. In de stint zaten vijf kinderen en een medewerker van een kinderdagverblijf. Vier kinderen kwamen om. De medewerker en een vijfde kind raakten zwaargewond.

Het onderzoek is nog niet afgerond. Dat kan nog maanden duren, maar uit de eerste tests bleek dat stints kunnen stilvallen of op hol kunnen slaan. Het verbod op stints op de openbare weg blijft voor onbepaalde tijd van kracht.

Stint moest alle aanpassingen melden bij ministerie

De stints werden in 2012 door het ministerie van Infrastructuur toegelaten tot de openbare weg, nadat de Dienst Wegverkeer (RDW) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) het voertuig hadden gekeurd.

Het ministerie stelde wel als voorwaarde dat "alle op de markt gebrachte stints naar vormgeving, technische specificaties en wat betreft hun verkeersveiligheid aan de door de RDW en de SWOV beoordeelde eisen dienen te blijven voldoen".

Volgens een woordvoerder van de RDW betekent dat in de praktijk dat alle wijzigingen aan het ontwerp van de stint gemeld moesten worden bij het ministerie. Daarna zou mogelijk een nieuwe keuring nodig zijn.

De woordvoerder van de RDW legt uit dat dit specifiek geldt voor bijzondere bromfietsen. "Bij bijvoorbeeld personenauto's gaat dat anders, namelijk via een typegoedkeuringsproces. De typegoedkeuringen worden uitgevoerd volgens Europese richtlijnen."

Stint reed jarenlang op openbare weg zonder goedkeuring

In de jaren nadat de eerste stints de weg op gingen, paste de producent meerdere malen het ontwerp van het voertuig aan. Zo werd de noodknop die in eerste instantie op het voertuig aanwezig was verwijderd en in mei 2014 werd de motor verzwaard. Door die zwaardere motor lag de maximumsnelheid van de stint hoger en was de remweg dus langer.

Door de aanpassingen reed de stint jarenlang ongekeurd op de openbare weg en dus was in principe niet duidelijk of het voertuig veilig was.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!