Het kabinet scherpt per direct de eisen voor zeeschepen van organisaties met ideële doelstellingen aan. Deze vaartuigen konden zich tot dusver als pleziervaartuig in het Nederlandse vlagregister inschrijven en hoefden daardoor aan minder eisen te voldoen dan andere zeeschepen.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat schrijft aan de Kamer dat met de huidige certificering "onvoldoende recht is gedaan aan het risicoprofiel van dergelijke schepen". De nieuwe eisen gaan gelden voor schepen van organisaties die zich nu inschrijven bij het vlagregister.

De maatregel betekent dat deze schepen moeten gaan voldoen aan strengere eisen op het gebied van veiligheid en bemanning. Het gaat om onder meer de constructie van het schip, de machine- en elektrische installatie, brandbescherming en -bestrijding en opleiding en diplomering van de bemanning.

Voor ideële organisaties die al een zeeschip als pleziervaartuig hebben geregistreerd, moeten de nieuwe regels ook gaan gelden. De minister gaat met deze organisaties overleggen over een "aanvaardbare overgangstermijn". Ze zijn daarvan inmiddels op de hoogte gesteld.

Italië weigerde Nederlands reddingsschip

Op de Middellandse Zee zijn schepen van hulporganisaties actief die daar vluchtelingen oppikken. Sommige daarvan staan in Nederland als pleziervaartuig geregistreerd. Dit leidde eerder dit jaar tot verwarring, toen het reddingsschip Lifeline vluchtelingen aan land wilde brengen in Italië.

Rome weigerde het schip, omdat het onder Nederlandse vlag zou varen. Nederland sprak dit tegen, omdat het schip niet in het Kadaster, maar als 'sportschip' bij het Watersportverbond stond ingeschreven.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!