De Nationale ombudsman krijgt tal van klachten over de telefonische bereikbaarheid van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de organisatie die onder meer de studiefinanciering voor studenten regelt.

Een woordvoerder van DUO zei eind augustus tegen NU.nl dat de organisatie de helft van de telefoontjes niet kan beantwoorden. Ook nu nog krijgen studenten het verzoek om later terug te bellen en wordt de verbinding verbroken.

DUO erkent woensdagmiddag dat het nog altijd te maken heeft met meer bellende studenten dan de organisatie aankan. "Er spelen heel veel zaken tegelijk", zegt woordvoerder Tea Jonkman tegen NU.nl. "Eén onderdeel is dat we minder mensen hebben kunnen opleiden voor de piekperiode, die van juli tot september duurt."

Daarnaast speelt volgens Jonkman ook mee dat er meer studenten bij zijn gekomen, waaronder internationale studenten. Dit heeft volgens haar gevolgen voor het aantal telefoontjes. 

DUO verwacht dat de drukte nog in ieder geval tot eind september aanhoudt. De woordvoerder roept studenten met algemene vragen op deze te stellen via de klantenservice op Twitter, Instagram of Facebook. "Voor specifieke vragen kunnen studenten ook terecht op Mijn DUO, waar de persoonlijke situatie precies beschreven staat."

Ombudsman Reinier van Zutphen wil dat het ministerie van Onderwijs maatregelen neemt om de problemen op te lossen. Van de vorig jaar beloofde capaciteitsuitbreiding om telefoontjes te beantwoorden, is volgens hem niets terechtgekomen.