De gemeente Aalsmeer praat met Schiphol over het uitkopen van bewoners die veel last hebben van de geluidsoverlast die de vliegtuigen veroorzaken. Het gaat vooralsnog om verkennende gesprekken.

Dat heeft Aalsmeer bevestigd na een bericht hierover van het programma EenVandaag.

De gesprekken gaan over de geluidsoverlast die de bewoners momenteel ervaren. Over eventuele uitbreiding van Schiphol na 2020 wil de gemeente pas praten als alle knelpunten die honderden bewoners nu al ervaren, zijn opgelost.

"De situatie is nu al volledig uit balans", stelt een woordvoerder van de gemeente. "Mensen slapen slecht, de huizen worden minder waard. We willen dat Schiphol naar deze problemen luistert en meewerkt aan een financiële oplossing."

Het gaat om enkele honderden huizen in de woonwijk die vlak naast de nieuwe Aalsmeerderbaan ligt. De klachten zijn toegenomen sinds het gebruik van deze baan afgelopen jaar is toegenomen. Het ging in 2017 om ruim 100.000 vluchten.

Leefbaarheid van gemeente staat ernstig onder druk

Eerder deze week schreef de gemeente al een brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over nachtvluchten op de Aalsmeerbaan. Deze zijn sinds 1 september weer toegestaan.

Aalsmeer wil dat het ministerie de Luchtverkeersleiding Nederland opdracht geeft de Aalsmeerbaan zo minimaal mogelijk te gebruiken.

LVNL beklemtoomt dat het gaat om een tijdelijke vrijstelling. Volgens LVNL wordt de baan 's nachts alleen ingezet bij uitzondering, als het bijvoorbeeld slecht weer is. Het gaat naar schatting van LVNL om twee tot vier nachten in de komende negen maanden. Volgens Aalsmeer wordt de baan sowieso al te veel gebruikt.

Ook andere gemeenten klagen over overlast

Aalsmeer trok, samen met dertien andere omliggende gemeenten, eerder aan de bel over de overlast van het nachtelijk vliegverkeer. Het aantal toegestane nachtvluchten was in 2013 bijgesteld naar 29.000, maar het is de afgelopen jaren weer toegenomen tot boven de 32.000.

Minister Cora van Nieuwenhuizen stelde toen dat er nog een discussie gaande is over het maximumaantal nachtvluchten (29.000 of 32.000) in de Omgevingsraad Schiphol (ORS). Hierin worden ontwikkelingen over Schiphol en omgeving besproken door overheden, bewoners, de luchtvaartsector en brancheorganisaties.

Lelystad neemt nog geen extra vluchten over

Een andere belofte die de overheid en Schiphol voorlopig niet nakomen om de druk op Schiphol te verlagen, is het verplaatsen van zeker tienduizend vakantievluchten per jaar naar Lelystad Airport. Dit proces is ook vertraagd door klachten van omwonenden over de dreigende geluidshinder.

Ook van de eerder in de Omgevingsraad toegezegde 'geluidsarme startprocedures' is niets terechtgekomen, constateren bewonersorganisaties. Daarnaast zou de overheid de beloofde controles op de geluidshinder niet goed uitvoeren en zijn er geen duidelijke regels om overtreders te straffen.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!