Het ruim 7.300 kilometer tellende Nederlandse spoorwegnet is volgens ProRail nagenoeg vol. Toch heeft het weinig zin om extra spoorlijnen aan te leggen, omdat daar bijna geen ruimte voor is, stelt de spoorbeheerder maandag.

Treinen rijden steeds vaker en sneller om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Daardoor wordt het drukker op het spoor. Prorail verdeelt de spoorcapaciteit onder alle vervoerders en kwam maandag met de verdeling voor 2019.

Volgend jaar leggen de treinen in 2,2 miljoen reizen naar verwachting 165 miljoen kilometer af. Dat komt neer op een record. In 2004 legden de treinen nog 129 miljoen kilometer af. Verder staan voor volgend jaar 8 procent meer goederentreinen ingepland dan dit jaar. Wel worden er iets minder werkzaamheden voorzien.

Dit weekend liet NS-topman Roger van Boxtel nog weten dat ''we tegen de grenzen van het systeem" aan lopen. Volgens hem wordt het nog een hele kluif om het huidige prestatieniveau vast te houden. ''Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen."

Prorail wil de dienstregeling vanaf 2020 plannen in tienden van minuten. Nu gebeurt dat nog in afgeronde minuten. De spoorbeheerder verwacht dat de treinen vanaf dat jaar meer op tijd zullen rijden.

Verder zal de ICE richting Duitsland binnen Nederland sneller kunnen rijden. Dat levert tussen Amsterdam en Utrecht drie minuten tijdwinst op. Vervoerder Qbuzz is nieuw op het spoor en gaat rijden op de MerwedeLingelijn. Nu rijdt Arriva nog op dat traject tussen Geldermalsen en Dordrecht.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!