Op een spoorwegovergang in Scheemda is maandagochtend een 78-jarige automobilist om het leven gekomen door een botsing met een trein.

De botsing gebeurde op de Vogelzangsterweg in die Groningse plaats. De bestuurder zat alleen in de auto, meldt de politie. Hij werd ernstig gewond naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed aan zijn verwondingen. Hij woonde ook in Scheemda, meldt de politie.

Behalve de machinist waren er geen inzittenden in de trein. De machinist kwam met de schrik vrij.

Tussen Zuidbroek en Winschoten reden volgens de NS een aantal uur geen treinen. Inmiddels is de verstoring opgelost.

De politie doet onderzoek naar hoe de aanrijding heeft kunnen gebeuren.

ProRail wil van onbewaakte spoorwegovergangen af

De botsing vond plaats op een onbewaakte spoorwegovergang. Volgens spoorbeheerder ProRail wordt de spoorwegovergang binnenkort beveiligd, omdat er een extra sneltrein gaat rijden in de spits. Vanwege die frequentieverhoging wordt de overweg voorzien van actieve beveiliging, zoals spoorbomen.

Binnen drie jaar wil ProRail binnen drie jaar van alle onbewaakte spoorwegovergangen af. Ook de bewaakte spoorwegovergangen moeten op den duur verdwijnen, maar volgens ProRail gaat dat langer duren, omdat dat minder gemakkelijk is dan het verwijderen van de onbewaakte overgangen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde eind juli dat de veiligheid op overgangen moet verbeteren. Gemiddeld overlijden elk jaar elf mensen op onbewaakte spoorwegovergangen. Volgens de OVV moet dat aantal omlaag, maar lukt dat tot nu toe niet doordat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daar te weinig aandacht voor heeft.

'Staatssecretaris moet meer ambitie tonen'

De OVV vindt onbewaakte spoorwegovergangen "ontoelaatbaar". Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven moet volgens de raad "meer ambitie tonen om het aantal overwegongevallen verder terug te dringen". 

De veiligheid op het spoor is de laatste vijftien jaar verbeterd, maar inmiddels is die ontwikkeling gestagneerd. De OVV vindt dat het aantal ongelukken op spoorwegovergangen binnen tien jaar gehalveerd moet zijn.