Een temperatuur van 32,4 graden in De Bilt zorgde er om 11.20 uur voor dat het vrijdag de warmste 27 juli ooit is. Later in de middag zijn temperaturen van hoger dan 37 graden bereikt.

Weeronline meldt dat het vorige record voor een 27 juli in 1933 behaald werd. Toen bereikte de temperatuur een waarde van 32,3 graden.

Het leek er even op dat het vrijdag de warmste dag ooit kon worden in Nederland, maar het record van 23 augustus 1944 is niet verbroken.Toen werd het in het Gelderse Warnsveld 38,6 graden.

Spoor

De hitte zorgt voor problemen op het spoor. Op de HSL-lijn tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam rijdt de NS met minder treinen, omdat meerdere treinen defect zijn vanwege "een probleem met de stroomomzetting". Op het traject tussen Den Haag en Rotterdam kampt de NS met hetzelfde probleem.

Volgens een woordvoerder van de NS kan er op die trajecten maar één specifieke soort trein rijden en kunnen dus geen andere treinen ingezet worden om de problemen op te vangen. De NS verwacht dat de verstoring van de dienstregeling tot vrijdagavond 23.30 uur aanhoudt.

Spoorvervoerder Arriva kampt met eenzelfde soort probleem. Het heeft de dienstregeling beperkt. Daardoor rijden er minder treinen, "maar kan die dienstregeling wel betrouwbaar gereden worden", aldus een woordvoerder van Arriva.

Wanneer spreken we officieel van een hittegolf?
83
Wanneer spreken we officieel van een hittegolf?

Reparaties

ProRail heeft in de nacht van donderdag op vrijdag twintig stukken rail die door de warmte krom waren getrokken gerepareerd.

"Het spoor heeft het zwaar met deze hitte, bij 80 graden kunnen de rails uitzetten en knikken", aldus de woordvoerder. Reizigers kunnen als gevolg hiervan de komende dagen last hebben van vertragingen. Maar ProRail voorziet geen heel grote storingen. "We zijn hierop voorbereid en hebben extra monteurs om de problemen snel op te lossen."

Het verbuigen van de spoorrails door hitte, zogeheten 'spoorspatting', komt volgens de woordvoerder wel vaker voor.

Droogte

Om verzilting door de aanhoudende droogte tegen te gaan heeft Rijkswaterstaat een bellenscherm in het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. Dat scherm moet ervoor zorgen dat het zoute water naar zee afgevoerd wordt.

Verzilting van het Amsterdam-Rijnkanaal is schadelijk voor natuur en landbouw en ook de productie van drinkwater is moeilijker op peil te houden.

Het zeewater stroomt via de sluizen van IJmuiden het Noordzeekanaal in. Het zoute water zakt naar de bodem en vormt een zouttong, die vanaf de sluizen bij IJmuiden tot het Amsterdam-Rijnkanaal reikt. Het bellenscherm ligt ter hoogte van de Amsterdamse wijk Zeeburg.

Zo voorkomt de brandweer natuurbranden
241
Zo voorkomt de brandweer natuurbranden

Tegendruk

Onder normale omstandigheden geeft het zoete water voldoende tegendruk, zodat het zoute water niet verder het Amsterdam-Rijnkanaal in stroomt. Maar nu is er minder zoet water om die tegendruk te geven.

Op de kanaalbodem wordt lucht geperst door een buis met gaatjes, waardoor een scherm van luchtbellen ontstaat. Met die bellen komt het zoute water omhoog en dat vermengt zich dan met het zoete water. Zo is het makkelijk af te voeren naar zee.

Verder wordt bij de sluizen van IJmuiden het schutschema van schepen aangepast. Ook daardoor stroomt er minder zout water naar binnen.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!