De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) gaat de aanvaring van olietanker in de Rotterdamse haven onderzoeken. Het vaartuig botste op 23 juni tegen een steiger, waarna 200 ton olie het water in stroomde.

De OVV laat weten zowel de oorzaak van de aanvaring als de beheersing van de milieuschade na het lek te onderzoeken.

De raad meldt dat een dergelijk onderzoek verplicht is op basis van internationale afspraken. Het team werkt samen met collega's uit Noorwegen, waar het zeeschip Bow Jubail geregistreerd staat.

Vanwege het effect op het milieu neemt de OVV ook de maatregelen die direct na de ramp getroffen werden onder de loep. Naar verwachting duurt het een jaar voordat het eindrapport gepubliceerd kan worden.

Havenwethouder Adriaan Visser (D66) zei vorige week tegen de gemeenteraad nog geen idee te hebben wat de oorzaak is van de aanvaring. 'Het schip had een loods aan boord, windkracht 3 en helder zicht. Het is nog een volkomen raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren." Het Havenbedrijf stelde eerder al Odfjell aansprakelijk.

Zwanen

Wegens het lek zijn honderden zwanen met olie besmeurd. Er werd een noodopvang ingericht, waar zwanen schoongemaakt worden. Onder de noemer 'operatie schone zwaan' zijn daar honderden zwanen schoongeschrobt en verzorgd door experts en vrijwilligers.

Donderdagochtend zouden de eerste dertig schoongemaakte zwanen weer worden vrijgelaten, maar Rijkswaterstaat meldt dat de dieren nog moeten aansterken. Uit een laatste controle van bloedwaarden bleek "dat de zwanen helaas nog niet voldoende aangesterkt zijn", aldus Rijkswaterstaat.

De zwanen worden uiteindelijk losgelaten aan de westkant van de Haringvlietbrug. Het opvangcentrum staat hemelsbreed zo'n 30 kilometer daarvandaan, dicht bij de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg. Onder de noemer 'operatie schone zwaan' zijn daar honderden zwanen schoongemaakt en verzorgd.