ProRail gaat het onderhoud van bomen langs het spoor verbeteren om treinstremmingen door vallende takken en bomen tegen te gaan.

De spoorbeheerder laat de omgeving van de 7.000 kilometer aan spoorlijnen in kaart te brengen om de risico's van vallende takken en bomen te analyseren.

Met gericht onderhoud kan volgens ProRail worden voorkomen dat spoorbanen onnodig worden geblokkeerd of takken in de bovenleiding terechtkomen.  "We willen voorkomen dat we rücksichtslos bomen moeten kappen''.

Gemiddeld staan er per kilometer zo'n 150 tot 200 bomen in een straal van 30 meter tot het spoor. Het gaat in totaal om circa een miljoen bomen die in kaart worden gebracht. Het opruimen van een omgewaaide boom duurt twee tot zes uur, afhankelijk van de schade. 

ProRail zegt in de afgelopen jaren iedere twee jaar te maken hebben gehad met een storm waarbij omvallende bomen tot problemen op het spoor hebben geleid. Gemiddeld is er elke week een treinstoring door vallende takken of een omgevallen boom. Eens per maand is sprake van een flinke verstoring.

De spoorbeheerder zegt geen beroep te willen doen op de Spoorwegwet, waarin staat dat 11 meter aan weerszijden van de spoorlijn geen bomen mogen groeien. "In principe zou ProRail dus alle bomen in die 'verboden zone' mogen kappen", zegt het bedrijf.

Dat wordt "maatschappelijk niet wenselijk" genoemd. Wel worden bomen en struiken gekapt of weggehaald als ze echt te dicht langs de spoorbaan staan.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!