Vlucht Transavia in 2016 in zware turbulentie door oude weerinformatie

Een vlucht van Transavia van Schiphol naar Palma de Mallorca kwam op 23 september 2016 in zware turbulentie terecht, doordat de piloten achterhaalde informatie over het weer hadden. Dat staat in een woensdag gepubliceerd rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Door de turbulentie op 23 september 2016 zijn drie stewardessen zwaargewond geraakt.

De piloten hadden voor de vlucht, die aan het einde van de ochtend van Schiphol vertrok, weersinformatie van de nacht voor de vlucht. De piloten hadden tijdens de vlucht een geavanceerde weerradar tot hun beschikking, maar niet alle piloten zijn in staat om de radar goed te gebruiken. Het apparaat is volgens de OVV niet op de juiste manier door de piloten benut.

Pas veertig seconden voor een zich snel ontwikkelende onweersbui was losgebarsten, werd de bui opgemerkt. Daarop werd het signaal om de gordels vast te maken ingeschakeld.

De drie stewardessen achter in het vliegtuig waren opgestaan om de riemen van de passagiers te controleren en apparatuur vast te zetten. Op dat moment kwam het toestel een aantal seconden in zware turbulentie terecht. De stewardessen zijn hierdoor gevallen en hebben onder meer ernstige botbreuken opgelopen.

Procedure

De OVV wijst in het rapport op de tegenstrijdigheid dat de stewardessen op moeten staan om de gordels te controleren, terwijl het signaal om te gaan zitten wordt afgegeven.

De raad vindt dat de procedures van Transavia rond turbulentie moeten worden aangepast, omdat ze geen rekening houden met onverwachte turbulentie. Ook moet de bemanning voor iedere vlucht de recentste weersinformatie hebben.

Transavia laat in een reactie weten dat de procedures op beide punten al zijn aangepast na eigen intern onderzoek.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!

Lees meer over:
Tip de redactie