De storing die op 29 april grote problemen veroorzaakte met het inchecksysteem op Schiphol is veroorzaakt door een 'opeenvolging van gebeurtenissen'. Dat blijkt uit tussentijdse bevindingen van TNO dat de zaak onderzoekt in opdracht van het vliegveld.

Volgens TNO blijkt dat de luchthaven te maken kreeg met een stroomstoring in Amsterdam-Zuidoost. Daarop werd de noodstroom ingeschakeld, maar de noodstroominstallatie in Terminal 3 had afwijkende instellingen ten opzichte van andere noodstroomvoorzieningen. Daarnaast stonden de drie groepen niet goed ingesteld en werd de maximale belasting van de noodstroomvoorziening overschreden. 

Toen de stroomvoorziening was hersteld, stuitte Schiphol op problemen in het datanetwerk. Dat kwam door een verbindingselement (switch) dat verkeerd aangesloten was op de stroomvoorziening en daardoor niet goed functioneerde. Op een andere switch deed zich een softwareprobleem voor, waardoor een deel van het datanetwerk tijdelijk uitviel.

Het onderzoek van TNO richt zich met name op de verstoring van de elektra en IT-infrastructuur en de bijbehorende beheersmaatregelen van Schiphol.

Vertragingen

"Bij Schiphol is een aantal zaken niet goed gegaan, met vervelende gevolgen voor passagiers en de luchtvaartmaatschappijen. Schiphol betreurt dat", zegt de luchthaven. Ze heeft intussen een aantal maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Zo is de noodstroominstallatie in Terminal 3 vervangen en zijn wijzigingen doorgevoerd in het datanetwerk.

De storing zorgde voor veel oponthoud. Duizenden reizigers kregen te maken met vertragingen of geannuleerde vluchten. Ook stonden er lange rijen voor de incheckbalies. Vanwege de meivakantie was het die dag al extra druk op de luchthaven.

Naar verwachting is het onderzoek van TNO eind deze zomer afgerond.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!