Utrecht vraagt miljarden aan Rijk voor tweede intercitystation

Utrecht moet een tweede intercitystation krijgen. Dat staat in de toekomstplannen die de gemeente Utrecht heeft voor het openbaar vervoer in de stad. Om die plannen te realiseren gaat de gemeente miljarden vragen aan het Rijk. 

Maandag is het programma 'U Ned voor bereikbare gezonde groei in de metropoolregio Utrecht' openbaar gemaakt.

In de metropoolregio Utrecht nemen de aantallen woningen en arbeidsplaatsen en de mobiliteit fors toe. Tot 2040 moeten er in de provincie ruim 122.000 woningen worden gebouwd, waarvan het grootste deel in en rond de stad Utrecht. Ook de werkgelegenheid in de provincie neemt stevig toe. Naar verwachting zal deze tot 2050 groeien met ongeveer 100.000 banen.

Dit heeft grote gevolgen voor de mobiliteit, stellen stad en provincie Utrecht. Het wordt nog drukker op fietspaden, op de weg en in de trein, tram en bus, wat resulteert in flinke knelpunten. Een tweede intercitystation is daarom nodig om Utrecht CS te ontlasten. Waar dat station zou moeten komen, vermeldt het plan niet.

"Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem", aldus Van Hooijdonk in de Volkskrant. Daarom moeten volgens haar reizigers niet allemaal via Utrecht Centraal reizen, maar om de stad Utrecht heen, bijvoorbeeld via Bunnik en Nieuwegein.

Op maandag 4 juni gaan de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Dennis Straat hun plannen bespreken met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken).

100 miljoen euro

De provincie en de gemeente Utrecht hebben allebei 100 miljoen euro gereserveerd voor het verbeteren van het openbaarvervoernetwerk in de komende jaren. Maar als Utrecht de komende jaren inderdaad hard groeit, is dat niet genoeg. "Wij kijken ook naar Den Haag, dit kunnen we niet zelf ophoesten. We zijn de rotonde van Nederland, de tweede economische regio na Amsterdam, hier willen veel mensen wonen", aldus Van Hooijdonk.

Aan de verbetering van het openbaar vervoer in Utrecht wordt nu al gewerkt. Er wordt een tramlijn aangelegd die naar de Uithof gaat, waar de meeste gebouwen van de universiteit en hogeschool staan. De ontwikkeling van dat traject is vertraagd en tientallen miljoenen duurder dan begroot. 

Volgens Van Hooijdonk is de tramlijn naar de Uithof al niet meer toereikend wanneer die in gebruik wordt genomen. Volgens de huidige planning rijden de eerste trams in de zomer van 2019.

Lees meer over:
Tip de redactie