
Schiphol laat onafhankelijk onderzoek naar oorzaak stroomstoring doen
Een storing in het inchecksysteem, misschien indirect het gevolg van een stroomstoring in Amsterdam Zuidoost, leidde tot annuleringen, veel vertraging en lange rijen.
Het gebeurde uitgerekend toen het toch al extra druk was in verband met de meivakantie. Schiphol riep mensen op niet naar het vliegveld te komen, wat tot files leidde, en er reden geen treinen meer. Mensen stapten al op de snelweg uit met koffers.
Welke partij het externe onderzoek gaat doen is nog niet bekend. "We zoeken een goede, gerenommeerde partij." Schiphol betreurt dat zoveel reizigers ernstige hinder hebben ondervonden. "We willen daarom precies weten hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan."
Noodstroomvoorziening
Drie anonieme stroom- en ict-deskundigen van Schiphol zeiden tegen De Telegraaf dat normaal gesproken enkele minuten nodig zijn om essentiële functies op een noodstroomvoorziening te laten werken, maar zondag duurde het uren voor incheckcomputers het weer deden.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, moesten vluchten annuleren. Veertig vluchten van KLM konden uiteindelijk niet doorgaan. Inkomende vluchten konden slechts beperkt landen op Schiphol.
Vijfduizend tot zesduizend gestrande passagiers werden maandag, verspreid over de dag, alsnog naar hun plaats van bestemming gevlogen. Dit gebeurde met extra vluchten.
Er waren maandag nauwelijks vertragingen meer. Door de meivakantie is het wel wat drukker dan op een normale maandag.