ProRail heeft een voorwaardelijke boete van 1,275 miljoen euro gekregen vanwege de prestaties in 2017. Dat zegt staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven tegen de Tweede Kamer.

Ondanks de boete zijn de prestaties van NS en ProRail enorm verbeterd volgens de staatssecretaris. De NS krijgt geen boeten omdat alle doelen zijn gehaald.

Vorig jaar kregen beide bedrijven nog een boete van in totaal 2,3 miljoen euro omdat hun prestaties van de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2016 onder de maat waren gebleven. Op de HSL werd vorig jaar naar behoren gepresteerd. "Daarmee is een flinke stap gezet", aldus Van Veldhoven.

ProRail krijgt een voorwaardelijke boete omdat het aantal verstoringen aan de infrastructuur waarvan klanten flink last hebben, hoger is dan afgesproken. Als de spoorbeheerder in 2018 alsnog aan de norm voldoet hoeft ze geen boete over 2017 te betalen.

De spoorbeheerder haalde de afspraken over 'treinpunctualiteit goederenvervoer' ook niet. Maar de bewindsvrouw ziet hiervoor een rechtvaardiging en geeft daarom geen boete.

Verder heeft NS een extern onderzoek laten doen naar het programma voor verbetering van de HSL. Daarin staat dat dit jaar een tijdelijke dip in de prestaties te verwachten is door de introducties van nieuwe treindiensten (IC Brussel en Eurostar).

Van Veldhoven verwacht dat de ingezette verbetering op de HSL met "kracht" wordt voortgezet en dat de NS maatregelen neemt om de dip zoveel mogelijk te beperken.