Een grootschalige verbouwing van Amsterdam Centraal moet het aantal sporen verlagen van het huidige vijftien naar negen. Door minder sporen kunnen de perrons breder gemaakt worden en kan de capaciteit juist omhoog. Ook het aantal wissels wordt verlaagd.

Dat maakt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend, schrijft de Volkskrant. Meer treinen moeten zo in minder tijd gebruik kunnen maken van het station.

Verder is het plan om de internationale treinen te verplaatsen naar station Amsterdam Zuid. Vervolgens ontstaat er bij het Centraal Station meer ruimte om vaker sprinters te laten rijden of voor de komst van een mogelijke lightrail. Daar wordt momenteel nog onderzoek naar gedaan.

Ook bij station Amsterdam Zuid volgen er aanpassingen. Er worden twee sporen bijgeplaatst. Daarmee stijgt dat aantal bij het snelst groeiende station van Nederland van vier naar zes.

'Kwetsbaar'

De NS maakte zich volgens de krant juist hard voor tien sporen bij het Centraal Station. Volgens NS-topman Roger van Boxtel zou de infrastructuur op het station "te kwetsbaar" worden bij negen sporen. Spoorbeheerder ProRail is juist wel een voorstander van het plan. Zo vallen de kosten naar verwachting 100 miljoen euro lager en is de overlast korter.

De werkzaamheden bij Amsterdam CS moeten vanaf 2021 starten. Op z'n vroegst is het werk dan zes jaar later afgerond.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je ’s nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!