Prorail gaat de komende jaren de stations Amsterdam CS, Amsterdam Amstel en Schiphol flink verbouwen. Dit is nodig om het zogenoemd 'spoorboekloos rijden', iets dat de NS de komende jaren gaat uitbreiden, aan te kunnen.

Een woordvoerder van Prorail heeft een bericht van De Telegraaf aan NU.nl bevestigd. 

De nieuwe reismethode, die garandeert dat er elke tien minuten een trein op grote trajecten vertrekt, gaat naar verwachting een grote stroom extra reizigers genereren.

Prorail rekent erop in 2030 ruim 50 procent meer reizigers per dag te verwerken vergeleken met de aantallen mensen die nu de trein gebruiken. Om deze hoeveelheid aan te kunnen, moeten perrons langer en breder worden, toegangspoortjes extra worden geplaatst en voetgangerstunnels worden verbreed.

Hiermee is een miljardeninvestering gemoeid. Het is de bedoeling dat de verbouwingen in 2018 van start gaan en binnen zes jaar worden voltooid.

Grote aanpassing

Afgelopen jaren werden reizigers al geconfronteerd met grote bouwwerkzaamheden op de stations. Vrijwel alle grote stations werden grondig gerenoveerd.

"Het klopt dat bijvoorbeeld Amsterdam Centraal de afgelopen jaren al een grondige verbouwing heeft ondergaan", legt de woordvoerder van Prorail uit. "En we hebben ook al een aantal zaken aangepast. Maar zo’n grote aanpassing in het spoorboekje vraagt om nog meer veranderingen."

Het is de bedoeling dat de reizigers zo min mogelijk overlast ondervinden van alle verbouwingen. Een aantal andere grote stations in de Randstad, zoals Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal, kunnen de verwachte grote stroom reizigers wel al aan.

Tienminutentreinen

De eerste 'tienminutentreinen' gaan officeel vanaf 10 december rijden op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. Het is de bedoeling deze manier van reizen de komende jaren ook te gaan hanteren op de routes Amsterdam-Nijmegen, Amsterdam-Alkmaar, Almere-Lelystad en Den Haag-Rotterdam.