NS ervaart weinig problemen bij proef 'tienminutentrein'

De tienminutentrein tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven rijdt veelal op tijd en ook valt deze trein nauwelijks uit. Dat blijkt uit de eerste cijfers van de proef die de NS en Prorail met deze treindienst op woensdagen houden.

Tussen 7.00 uur en 19.00 uur rijden er 144 intercity's op het traject, gemiddeld vallen er drie uit.

Dat is vergelijkbaar met het landelijke gemiddelde van de NS. Het percentage treinen dat op tijd reed met een marge van 5 minuten was bij intercity’s 96 procent en bij sprinters bijna 95 procent.

Volgens de NS hadden reizigers vaker een zitplaats en hoefden ze minder lang te wachten. Ook was het minder druk op de perrons. Dankzij het grotere aantal treinen, was de impact van de verstoringen voor reizigers kleiner.

Meer wisselen

Verkeersleiders van Prorail hanteren achter de schermen ook een nieuwe werkwijze op deze trajecten om problemen snel op te vangen. Treinen worden met regelmaat 'gewisseld'. Dit betekent dat een nieuwe trein, die al staat te wachten op het perron, wordt ingezet als een andere trein op dat traject toch vertraging oploopt.

Reizigers merken verder niets van deze 'wisseltrucs'. De trein die inviel kan alleen een andere eindbestemming krijgen nadat het traject is voltooid.

Aansluitingen

Ondanks de positieve resultaten is reizigersorganisatie Rover nog steeds kritisch. Vooral de aansluitingen tussen de tienminutentreinen en treinen die elk kwartier of halfuur rijden, laten te wensen over, zegt een woordvoerder. "Met name bij het overstappen geeft dat problemen."

De NS erkent dat reizigers die van de 'tienminutentrein' gebruikmaken soms problemen hebben met het halen van hun aansluiting, zo stelde een woordvoerder bij de NOS.

Herfststorm

Ook is nog niet duidelijk hoe snel de dienstregeling in deze opzet kan worden hervat als zich een groot probleem met uitval van treinen voordoet, zoals een stroomstoring of een extreme herfststorm.

De NS wil dit systeem van spoorboekloos rijden vanaf december op meerdere trajecten gaan invoeren.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie