Basisscholen krijgen voldoende geld om aan de wettelijke eisen te voldoen, maar te weinig om te behoren tot de best presterende onderwijsstelsels ter wereld.

Dat constateert SEO Economisch Onderzoek vrijdag in een analyse van de eisen die aan het primaire onderwijs worden gesteld in verhouding tot de kosten en financiering.

Voor het verbeteren van het onderwijs blijft niet veel over. Er is niet genoeg geld om ieder kind op het eigen niveau te onderwijzen, digitale leermiddelen aan te schaffen, leraren bij te scholen, meer gymlessen te bieden en zittenblijven te voorkomen.

Dit zijn allemaal doelen die de overheid wel aan de basisscholen stellen. Deze eisen leiden tot veel extra werkdruk waar de docenten al langer over klagen.

Werkdruk

In de huidige praktijk ontstaan op scholen voor 4- tot 12-jarigen grotere klassen. Dit levert nog meer werkdruk op, naast alle verregaande eisen die ouders van leerlingen aan de scholen en docenten stellen.

Daarnaast wordt bespaard op personeel, omdat andere kosten voor leermiddelen hoger uitvallen. Dat kan volgens de onderzoekers op den duur leiden tot een lagere onderwijskwaliteit en hogere kosten om voorzieningen op peil te houden.