Postcodeloterij hoeft man na mislukte incasso niet alsnog geldprijs uit te keren

De Nationale Postcodeloterij hoeft de man die een grote prijs misliep omdat hij te weinig saldo op zijn rekening had, niet alsnog een geldprijs uit te keren. 

De man speelde iedere maand mee met vier loten in de loterij, maar die bewuste keer in januari vorig jaar had hij te weinig saldo op zijn rekening zodat het bedrag niet afgeschreven kon worden. En juist die keer viel er een grote geldprijs op zijn postcode.

Via de rechter eiste hij twee miljoen euro van de Postcodeloterij. De rechter oordeelde woensdag echter dat deelnemers zelf verantwoordelijk zijn voor voldoende geld op hun bankrekening om te kunnen meespelen.

''Het is de verplichting en daarmee de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer om zorg te dragen voor voldoende saldo op zijn rekening om de incasso te kunnen uitvoeren.''

Reglement 

In het deelnemersreglement van de Nationale Postcodeloterij staat dat de organisatie bij een niet-gelukte afschrijving "bevoegd maar niet verplicht" is om in de maand van de trekking nog minimaal één incassopoging te doen. Als er geen afschrijving heeft plaatsgevonden, kan de deelnemer niet meedoen aan de betreffende trekking. 

De man stelde dat op de datum dat de Postcodeloterij een incassopoging deed, er genoeg geld op zijn rekening stond om twee van de vier loten te kunnen betalen. Volgens hem is het aan een "onjuist en gebrekkig bedrijfsproces" te wijten dat dit bedrag niet is geïnd. 

De man moet de proceskosten van ruim tienduizend euro betalen.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?

NUwerk

Tip de redactie